ponedeljek, 12. januar 2015

Kaj dogaja na mostu med rockom in vero?

Album Horses, ki ga je izdala Patti Smith leta 1975, je menda prvi punkovski album v zgodovini. Prva pesem ima naslov Gloria in njene prve besede se glasijo: »Jezus je umrl za grehe nekaterih, ne za moje.« Prva beseda prve punk plošče je torej »Jezus« (Gloria - YouTube). Gibanje punk, ki je v Slovenijo udarilo leta 1977 s Pankrti, se tako rekoč še v zibelki »spopade« z Jezusom.

Patti Smith (mtv.it)

Sinéad O'Connor, irska alternativna rokerica, je leta 1992 na nekem tv-šovu zapela verz »zaupamo v zmago dobrega nad zlom«, istočasno dvignila fotografijo papeža Janeza Pavla II. in jo raztrgala. »Bojujte se proti pravemu sovražniku,«je zaključila. Škandal ena a (Sinéad raztrga papeža - YouTube).

Papež Pavel VI. je leta 1976 zapisal, da je »prepad med kulturo in evangelijem brez dvoma drama naše dobe«. Obe – Patti Smith in Sinéad O'Connor – ter mnogi njima podobni, so ta prepad uprizorili v soju žarometov na odrih širom sveta. Mladež jih je oboževala in jemala za zgled.

Vsak prepad med dvema stranema kliče po mostu in to velja tudi za prepad med alternativno kulturo in vero. Morda je kot prvi dotični most postavil eden največjih rokovskih bendov vseh časov – U2. Ta ni nikoli skrival svoje religioznosti. Morda je most utrdil Bob Dylan – sicer rojen judovskim staršem, a kritičen do vsake »organizirane religije«. Dylan je l. 1997 v Bologni pel vpričo papeža Janeza Pavla II. na shodu katoliške mladine, kasneje pa se tudi »uradno« spreobrnil v krščanstvo (Bologna 1997, Knockin' on Heaven's Door - YouTube).

Bob Dylan in Janez Pavel II. l. 1997 v Bologni (reuters.com)

Kakorkoli že, danes punkovska primadona Patti Smith občuduje papeža Frančiška. Leta 2013 je na t. i. »vatikanskem« božičnem koncertu z lesenim križcem okrog vratu zapela tako svojo veleuspešnico Because the Night kot Sveto noč (Božični koncert 2013, Because the Night - YouTube). »Žlehtna« Sinéad O'Connor pa je leta 2007 izdala album z naslovom Theology (Teologija), v katerem se srečamo s prijetno liriko svetopisemskega navdiha. Bojevita Irka je lani posnela pesem Take Me To Church (Pelji me v cerkev), kjer poje: »Pelji me v cerkev, / naredila sem veliko slabega, ki boli, / pelji me v cerkev, / ampak ne v tako, ki boli, / kajti v taki ni resnice« (Take Me To Church - YouTube).

Ponekod prepad še zeva, drugod po mostu med vero in alternativno kulturo teče zanimiv promet.


* Besedilo je bilo najprej objavljeno kot uvodnik v tedniku Družina.

1 komentar:

  1. Punk je bil rojen po mojem v Čilu leta 1964. Los Saicos, Demolicion. Youtube, pomagaj!

    OdgovoriIzbriši