Po »temnem veku« (X. stoletje), ko se
je zdelo, da bo krščanska Evropa razpadla, imamo zanimiv odgovor
duha: navadne ljudi je začela zanimati svetost. Kako biti svet,
četudi nisi menih? Kako biti svet, četudi nisi »plemenite krvi«,
torej član sakralizirane aristokracije? Nova duhovna gibanja so
dobivala moč predvsem tam, kjer je nastajalo meščanstvo, ki je
bilo manj vezano na fevdalni red, in je moralo svoja mesteca
upravljati samo. Največ v severni Italiji. Tipičen in vse do danes
navdihujoč primer je nastanek mlajših bratov, frančiškanov (ki
pa, kot vemo, so se v nadaljnjem razvoju klerikalizirali, t.j. mnogi
bratje postanejo duhovniki).
Seveda je v tem času koga odneslo v
krivoverstvo. Pojavijo se katari, ki se vrnejo 1000 let nazaj ter
izkopljejo že v antiki ovrženo gnozo, radikalni dualizem, sovraštvo
do spolnosti in materialnega sveta. Toda glavni tok je ostal zvest
katoliški sredini, oziroma, zvest evangelijskemu nauku in realizmu, tudi če se je odcepil od katolištva (valdežani).
Med duhovnimi novostmi tistega časa je viteštvo. Že od prej je veljalo, da je menihu, ki ima v
roki orožje molitve, in duhovniku, ki ima v roki »duhovni meč«, ob bok postavljen še bojevnik, vitez s »časnim mečem«.
Ta trojka je vršila leadership visokega srednjega veka. S
tem, da je del viteštva v XI. in XII. stoletju prerasel v neke vrste
posvečeni stan in celo postal oblika redovništva. Tipičen in vse do
danes živ primer je Križniški red (ki se je v nadaljnjem razvoju
prav tako klerikaliziral, t.j. vitezi postanejo duhovniki).
Viteške redove povezujemo s
križarskimi vojnami. To ni narobe. Križarske vojne in dogodki okrog
njih so spodbudile viteško duhovno revolucijo. Mnogi možje so
hoteli dočakati in uresničiti Božje kraljestvo kot bojevniki,
doseči odrešenje kot vojaški branitelji krščanstva pred islamom,
kot varuhi ponovno zavzetega Jeruzalema. Ta duhovni naboj z njegovimi zmotami vred je
presenetljivo dobro prikazan v filmu Ridleya Scotta Nebeško
kraljestvo (2005).
Narobe pa je, da viteške redove vežemo
zgolj na križarske vojne, ne da bi videli big picture. Big
picture je splošna duhovna prebuja, želja po izstopu iz
versko-strukturne utesnjenosti, občutek Božje bližine pri vsakomur
ne le pri sakralizirancih, askeza in uboštvo, sočutje, solidarnost.
Vse to, kar vidimo že pri naši sv. Emi Krški (+ 1045). V tem razpoloženju se
že v začetku pri viteških redovih pojavi ideal, po katerem vitez
ni zgolj bojevnik, ampak tudi molivec, socialni delavec, bolniški
strežnik. Ti široki evangelijsko-socialni vzgibi so razvidni pri ustanovitvi
Malteškega viteškega reda, potrjenega l. 1113. Ta red ves čas
spremlja poimenovanje »red vitezov hospitalcev.«
Z viteštvom se visoko postavi ideja
bratstva, s tem pa tudi ideja družbe, ki je manj vertikalna in bolj
horizontalna. Nekatere viteške bratovščine začnejo ustanavljati
neke vrste komune, v katerih živijo poročeni pari pa tudi celibatni
vitezi. Pojavlja se skupna lastnina, kakor pri prvih kristjanih.
Degeneracija križarskih vojn, visoka
cesarska in cerkvena politika, ki se je bala nenadzorovanih gibanj, za povrh konkurenčnih po vplivu, ter huda kuga v XIV. stoletju so marsikaj
dobrega podrli in zavrli. Toda viteški ideal je preživel tako v
strukturi (viteški redovi) kot po duhu (svetost laikov, skrb za
uboge, dobrodelnost, vojaška duhovnost, moška duhovnost, poslovna
duhovnost,...).
Prav neverjetno je, koliko fragmentov viteškega ideala je danes v pop-kulturi, zlasti v filmih. Viteški
meč vidimo v velikih filmskih sagah Vojna zvezd, Gospodar prstanov,
Zgodbe iz Narnije, Igra prestolov,... V viteški paradigmi se
navdihujejo praktično vsi kavbojski filmi in vse kriminalke, kjer
dober lik (prim. sv. Jurij) premaga zlo (prim. ubije zmaja), zaščiti
nedolžnega (prim. reši Marjetico). Poteze viteške duhovnost zasledimo
tudi v športu (fair play, kljub svoji zmagi spoštovati
poraženca, pogumno priznati poraz). Skavtstvo, največja mladinska svetovna organizacija, načrtno goji viteški pridih.
*
O vitezi pišem, ker je skoraj boleče,
koliko zaplankanosti pokažejo kakšne naše intelektualne elite z
novinarji na čelu, ko pride v ospredje kaj krščansko viteškega.
Vse bolj sem prepričan, da poleg hribovske zaplakanosti (vas)
obstaja tudi blokarska zaplakanost (mesto) in še ena, ki je hujša
od obeh: ideološka zaplankanost. Ideološka zaplankanost je hujša
od ostalih dveh, ker nastane v knjižnicah in debatnih krogih.
Paradoksno, kajne?
Ga. Alenka Ermenc je načelnica
generalštaba Slovenske vojske in prostovoljka Društva
Malteške pomoči. Veselim se njenega imenovanja in ji želim vse
dobro.
* Foto: vitez, prizor iz kultnega filma Sedmi pečat (režiser: Ingmar Bergman, 1957)
Pridružujem se dobrim željam gospoda Cetnika.
OdgovoriIzbriši