Živimo svoj veliki
Advent. A kaj je Dogodek, ki ga pričakujemo?
Vedeževanje je značilnost poganskega
mišljenja in značilnost politeističnih religij. Še filozof in
cesar Mark Avrelij se je pred pomembnimi bitkami zatekal k
vedeževalcem. Služba slednjih je v antiki lahko bila uradna,
državna, ali pa tudi neuradna, alternativna. Po drugi strani je
vedeževanje že globoko v Stari Zavezi strogo prepovedano.
Monoteistični trojček – judovstvo, krščanstvo, islam – se te
prepovedi drži.
Pa vendar bi vsi radi vedeli, kaj bo
prinesel jutrišnji dan. Bomo zdravi? Bo naše podjetje uspešno? Nas
čaka revščina? Bo vojna? Bodo klimatske spremembe naredile našo
deželo komaj kaj rodovitno? In kaj bo z nami kot narodom? Kaj bo z
Evropo kot politično skupnostjo?
Zlasti zadnje dvoje vprašanj ta čas
silno deli naša mnenja. Množijo se takšni in drugačni
vedeževalci: eni so nagnjeni k utopiji, drugi so bolj apokaliptikom
podobni. Francis Fukuyama je ob razpadu Sovjetske zveze
zapisal, da je prišlo do »konca zgodovine«, a samo četrt stoletja
kasneje se zdi, da je zgodovina odprta, kot že dolgo ni bila.
Trenutek je eminentno adventen. Četudi smo si prepovedali hoditi k
»šlogarcam«, nas še kako zanima, kaj bo z našo družbo? Kaj je
Dogodek, v katerega se bo naš veliki advent iztekel?
Ne hodimo k vedeževalcem, poglejmo
raje v zgodovino!
Walter Kasper, nemški teolog,
kardinal, zaupnik sedanjega papeža, je zapisal, da zahodna krščanska
civilizacija na približno vsakih 500 let doživi globoko krizo,
nekak apokaliptični moment, ki pa jo preobrazi in dvigne v nekaj
novega. Poglejmo.
Prva velika kriza je bila padec Rimskega cesarstva,
ki je komaj postalo krščansko, in vdor barbarskih ljudstev v južno
Evropo. Druga velika kriza se pojavi v 10. stoletju, ki ga
upravičeno imenujemo »saeculum obscurum« (temni vek): vpadi
Madžarov, spopadi z islamom, razpadanje osi Rim - Carigrad. Tretja,
nam precej znana, je kriza 16. stoletja: degeneracija papeštva,
razkol zahodnega krščanstva, turški janičarji pred Dunajem.
Četrta velika kriza krščanske civilizacije ima svoje središče v
20. stoletju: vzpon evropskih totalitarnih ideologij, gulag in
Auschwitz, dve svetovni vojni – vse to v deželah stare krščanske
tradicije, kar nam govori o veliki duhovni drami v podtalju.
Kaj na bodo vedeževalci, ko pa imamo
zgodovino! Lahko iz prvih velikih treh kriz naše civilizacije
razberemo, kakšen bo razplet četrte, naše krize? Lahko. V vseh
krizah se namreč pojavlja pravilo, ki ga smemo zapisati takole: ko
je konec, je začetek. Ko se zdi, da je prišla apokalipsa, se zgodi
novo rojstvo. Vijolično otožen, deloma tudi boleč advent se izteče
v svetlobo.
Po padcu Rimskega cesarstva se rodi
krščanska Evropa narodov, edinstvena zgodba, ki jo živimo do
danes. Po »saeculum obscurum« se zasnuje zgledno in napredno
samostansko življenje, nekdo napiše Brižinske spomenike, pojavi se
duhovno-mirovniško gibanje in ideja svetosti za vsakogar, (prim. Ema
Krška, Frančišek
Asiški, viteška duhovnost).
V pretresljivem 16. stoletju in vsled njega dobimo knjige za v vsako
hišo, kasneje šolstvo, postavljeni so temelji za nesluten tehnični
razvoj, katolištvo po eni strani disciplinira in izobražuje svoj
kler, po drugi se prepusti igrivemu baroku, z odkritjem Amerike in
Magellanovim preplutjem Tihega oceana se rojeva tudi globalno
krščanstvo. Skratka, ko se je zdelo, da bo vsega konec, se je
zgodil nov začetek, včasih presenetljiv pozitiven zasuk.
In naš jutri? Dobrih obetov za 21.
stoletje ni malo.
Kakšno novo rojstvo po letu 2000?
Kakšen konec, ki je začetek? Živimo zanimiv veliki advent. Dobrih
obetov ni malo. Poglejmo.
Vsi prisegamo na človekove pravice.
Čeprav se v interpretaciji slednjih kdaj razlikujemo, dogmo
človekovega dostojanstva vsi zagovarjamo. Vsi se zavedamo, da pohlep
ni dober. Da ustvarja socialne krivice in uničuje planet, se učimo
že v osnovnih šolah. Nimamo seveda vsi duhovne moči, da bi se mu
odrekli, toda vsaj zaznali smo ga kot negativca iz ozadja. Nadalje,
svet je povezan, kot še nikoli ni bil, in mladi ga kot takega
dihajo. Mladi so formalno izobraženi, kot še nikoli niso bili. Nove
generacije se po eni strani zdijo pomehkužene, po drugi pa imajo
lastnosti mehkega plastelina, iz katerega more zrasti nekaj
čudovitega.
Zahodna religija je v krizi, cerkve se
praznijo, toda skozi krizo se očiščuje in postavlja nastavke za
duhovno prebujo. Se nam bo zgodila prav tista »vera za
postreligiozni čas« in »mistika«, ki so jo napovedovali veliki
umi 20. stoletja kot Dietrich Bonhoeffer, Paul Ricoeur,
Karl Rahner?
Kriza je, a obeti so dobri. Nekaj je
pri koncu, nekaj novega se rojeva. V skladu s poganskim izročilom na
tej točki vedežujemo in poskušamo »prečitati« boginjo Usodo, da
bi jo z nekim svojim manevrom preslepili. V skladu z monoteističnim
izročilom se na tej točki prepustimo Bogu, kot se cvetni prah
prepusti vetru, obenem ljubosumno varujemo dediščino svobode, kar
ni drugega kot odklanjanje Usode in zavest, da je treba zavihati
rokave.
Utopisti in apokaliptiki. Politični
»vedeževalci« v pogonu.
Ni lahko. Politični »vedeževalci«
ne spijo. Oni so Usodo že »prečitali«, zdaj se samo še mora zgoditi
njihovim spoznanjem ustrezna prihodnost. Dvojnega duhovnega profila so: utopisti
in apokaliptiki.
Utopisti imajo že skoraj do potankosti
izdelano revolucijo boljšega jutri, vso v enačbah in načrtih. Njih
družboslovno vedeževanje je takorekoč matematično in se ne moti
(pomenljivo, da so v antiki kdaj vedeževalce klicali tudi
»mathematikós«). Zdaj
se mukoma trudijo stiščati realnost v kontejner svojih idej. »Milom ili silom«, realnost se mora držati »prerokbe«!!!
Apokaliptiki vidijo spremembo kot
hudiča. Pred spremembo je treba zgraditi visok zid in varovati, kar
imamo. Apokaliptiki so ves čas jezni in prestrašeni, njih posvečeni
vedeževalci jih sproti krmijo z videnji malodane konca sveta.
Tako eni kot drugi imajo nekaj
skupnega. Ker realnost v kontejnerje njihovih strahov in idej ne gre,
so pripravljeni poseči po metodah, ki ogrožajo demokracijo. Oboji
so preveč prepričani v svoj prav, da bi jih še fasciniralo počasno
in naporno demokratično dogovarjanje.
Nov začetek ni avtomatičen. Treba
je želeti »stati inu obstati«.
Zgodovina je en sam Advent. Ves čas je
odprtih več možnosti. Tudi pravilo »ko je konec, je začetek« ne
deluje avtomatično. Lahko je tudi samo konec in nobenega začetka.
Pogoj, da bo to pravilo delovalo tudi v četrti veliki krizi
krščanskega zahoda, mora biti dopolnjen z željo po biti: hoteti
moramo »stati inu obstati« - če uporabimo Trubarjevo
sintagmo.
Če zavoljo nekega podtalnega nihilizma
in modnega relativizma sami nočemo »stati inu obstati«, se bo naš
trenutni veliki advent stekel v kaos in temo. Odprti moramo biti za
novo in spremembe, obenem pa krčevito »stati inu obstati« v nekaj
najbolj osnovnih civilizacijskih dogmah: svoboda, dialog, delavnost,
človekove pravice, solidarnost, gostoljubje.
Novo in tuje, ki prihaja – najsi
prihaja od znotraj ali od zunaj našega mestnega obzidja -, mora točno
vedeti, kje smo zahodnjaki »zagamano« nepremakljivi.
* Foto: Dolfe Jakop, Sagrada Familia, Barcelona.
Dr. Jože Romovš je v eni svojih knjig napisal tole; "Ko neka stvar pride do dna, s sesuje sama vase in ustvari humus iz katerega zraste nekaj novega- DOBREGA!"
OdgovoriIzbrišiTa njegova misel me je marsikdaj potolažila, bodisi v osebnih težavah, ali širše v težavah družbe, ali države.
Trenutno mislim, da je prav Vera blizu tega dna. Hudo mi je ko vidim, kako se cerkve praznijo, kako mladi zavračajo Vero, ne glede na to da smo se starši zelo trudili za dobro vzgojo.
Vendar pa verjamem in upam, da bo krščanstvo, ki je v dvatisoč letih premagalo že vrsto težav in padcev, tudi iz teh današnjih težav izšlo kot zmagovalec !!! o