Vsako
leto enako. »Božič izhaja iz poganstva!« vpijejo vedno isti. Češ,
krščanstvo je rimskim in mitraističnim poganom ukradlo praznik
Nepremaganega Sonca (SOL INVICTUS); češ, božič ni izviren; češ,
krščanstvo nasploh je tatinsko, še huje, krščanstvo je roparsko
in zavojevalsko do predhodnih poganskih kultur.
Zato
nekaj točk glede kulta Sonca, 25. decembra in božiča. Lahko jih
je preveriti na Wikipediji in v strokovni literaturi. Na mizi imam španski prevod knjige, ki je
klasika in v kateri ima Sonce svoje poglavje: Mircea Eliade:
Zgodovina religioznih verovanj in idej. Za tiste, ki veste
nemško, bi opozoril na študijo: Stephan Berrens: Sonnenkult
und Kaisertum von den Severern bis zu Constantin I. (193-337 n. Chr.)
(Kult Sonca in cesarstvo od Severov
do Konstantina I. (193-337 po Kr.)).
1.
Rim ni častil Sonca kot najvišjega božanstva
Za razliko od drugih poganskih imperijev (Egipt, Aleksander Veliki, Azteki, Inki) Rim ni uporabljal sonca kot svojega osrednjega simbola ali ga častil kot vrhovnega božanstva. Kult Sonca in Lune je sicer prisoten že na začetku Rima, obhajali so ga v avgustu, vendar, gre za minoren kult. Ko se Rim začne utrjevati kot cesarstvo, kar je v času ob nastopu Jezusa Kristusa, in zlasti potem, ko Rimsko cesarstvo začuti prve znake utrujenosti in krize (2. in 3. stoletje), se začne pojavljati in krepiti tudi kult Sonca. Šele po letu 300 imamo načrtni politični poskus, da bi Sonce postalo uradno osrednje božanstvo Rimskega cesarstva. Poskus spodleti, leta 313 cesar Konstantin razglasi svobodo krščanske veroizpovedi. V naslednjih desetletjih cesarstvo postane pretežno krščansko.
2. Mitraizem izvorno ni bil kult Sonca
Sol (Sonce) je najprej spremljevalec Mitre. V sedmih mističnih stopnjah mitraizma je Sončeva stopnja predzadnja, najvišja stopnja je Saturnova (prim. članek o mitraizmu na DiscoverPtuj). Sčasoma se Mitra začne enačiti s Soncem. Prvi najdeni napisi, v katerih je Mitra imenovan Nepremagano Sonce, so iz sredine 2. stoletja. To je čas, ko v naši Petovioni (Ptuj) zgradijo prvi mitrej, danes na ogled na Spodnji Hajdini. (Mimogrede: Mitra Bikonosec je v grbu občine Hajdina, od koder izhajam pisec tega bloga.)
Z drugimi besedami: krščanstvo je že bilo 100 let na sceni in se je počasi širilo, ko je mitraizem pričel dobivati podobo sončevega kulta. Ta podatek je potrebno imeti pred očmi, da se ne bo mitraizmu pripisovalo preveč in da bo tudi Festival mitraizma, ki ga po novem pripravljajo na Ptuju, bolje obvarovan morebitnih ideoloških skušnjav.
3.
Krščanski 25. december in razmah kulta Sonca sta boljkone
sočasna
Krščanstvo resda začne praznovati 25. december kot praznik Jezusovega rojstva v sredini 4. stoletja, toda prvo omembo 25. decembra kot datuma Jezusovega rojstva najdemo 150 let prej, kmalu po letu 200, ko pisec, kasneje nekak protipapež, Hipolit Rimski zapiše:
Glede prvega prihoda našega Odrešenika v mesu, ko se je rodil v Betlehemu, /je prav vedeti/, da se je zgodil na osmi dan pred januarskimi kalendami, četrti dan v tednu, ko je Avgust vladal že dvainštirideset let. (moj prevod iz italijanščine)
Če
prevedemo v dikcijo današnjega koledarja. Po Hipolitu Rimskem se je
Jezus rodil v četrtek, 25. decembra, leta 2 ali 3 pred našim
štetjem (pr. Kr.).
Prvi zahodni škof, ki omenja 25. december kot
datuma Jezusovega rojstva, je Viktorin Ptujski (spet Ptuj!)
okrog leta 300:
Med pergamenti škofa Aleksandra, ki je bil v Jeruzalemu, sem našel to, kar je on takole lastnoročno prepisal iz apostolskih spisov. 25. decembra se je rodil naš Gospod Jezus Kristus, ko sta bila konzula Sulpicij in Kamerin. (prevod Miran Špelič)
Da
se mitraistični kult Sonca in krščanska zgodnja omemba 25.
decembra srečata prav na Ptuju, ni ušlo madžarskemu zgodovinarju
Istvánu Tóthu. Tisti, ki veste madžarsko, lahko preberete tule članek
iz leta 2004: István Tóth: Mithras kultusza
és a Karácsony Poetovioban (Kult Mitre in božič v Petovioni).
Žgečkljivo
vprašanje: so kristjani na Ptuju in v Panoniji proti koncu 3. stoletja
med prvimi na Zahodu praznovali božič 25. decembra? So bili tako
zgodnji, ker so imeli podatke neposredno iz Jeruzalema? Jim je bil vplivni ptujski mitraizem pri tem zelo konkurenčen?
4.
Mitraizem ni bil tako zelo konkurenčen krščanstvu, kot mislimo
Moč
in vpliv mitraizma sta običajno precenjena. Kak glas mitraizem riše, kot da je nič manj kot nekak so-izumitelj krščanstva. To tendenco zasledimo v poljudnih člankih in spletnih komentarjih - večkrat z namero omalovaževanja krščanstva. Toda če je bil mitraizem v
2. in 3. stoletju krščanstvu prva konkurenca, zakaj ga krščanski
pisci skorajda ne omenjajo, razen mimogrede? Zakaj se krščanska apologetika 2. in 3.
stoletja ne spopada z mitraizmom, kot se spopada z nekaterimi drugimi
poganskimi pisci in filozofi?
Še
bolj zanimivo vprašanje je: kaj je bilo religiozno bistvo mitraizma?
Na zunaj sicer politeizem in misterijski kult, v svoji mistiki pa bi
lahko kazal znake prikritega monoteizma.
5. Mitraizem je tudi sam jemal od drugih religij
V naukih in obredju se je
zahodni mitraizem razvijal sočasno s krščanstvom. Ker se je
razvijal, je tudi sam kopiral od drugih kultov. Denimo, pojavi se mitraistični
obred s kruhom. Kdo pravi, da ga mitraisti niso
kopirali od kristjanov? Krščanski mislec Tertulijan se okrog
leta 200 jezi na mitraiste:
Tudi darovanje kruha je med obredi, ki jih povezujejo z njim /Mitro/; glej, tudi v njegovih obredih se pojavlja podoba vstajenja (...) Iste obredne postopke, s katerimi obhajamo Gospodove zakramente, se je torej preučevalo z veliko natančnostjo, da bi jih lahko ponovili v svojih malikovalskih ceremonijah. (moj prevod iz italijanščine)
Za
tiste, ki veste italijansko, v zvezi s tem predlagam besedilo:
Giuseppe Biamonte: Mitraismo e Cristianesimo. Affinità
formali e difformità sostanziali (Mitraizem in krščanstvo.
Formalne podobnosti in bistvene razlike). V pdf-ju ga dobite tule.
Zaključek
Točne
dinamike nastanka božičnega praznika ne poznamo. Imamo nekaj skromnih
dokazov, nekaj indicev. Že to pa je dovolj, da spodnesemo one
anti-kristjane, ki ob vsakem ljubem božiču kokodakajo o »tatinskem
božiču«.
Kajti
kar navajam zgoraj, pomeni, da je krščanski 25. december bolj
sočasen z razmahom kulta Sonca, kot si običajno predstavljamo. Ne
drži, da je bil v Rimskem cesarstvu najprej zasidran kult Sonca,
potem pa so prišli kristjani ter ukradli datum in praznik. Ne drži,
da je s prihodom »tatinskega krščanstva« bil zlasti mitraizem največji oškodovanec (glede božiča in ostalega), saj je tudi mitraizem sam
»kradel« od drugih in spreminjal svoj ustroj.
Drži pa, da je krščanstvo v
pogojih svobode, se pravi v 4. stoletju, začelo jemati določene verske vzorce iz usihajočega poganstva. Krščanski tempelj, oltar, sakralna
umetnost, tudi kak datum,... se manj obremenjeno naslonijo na to, kar
je pred krščanstvom že bilo. Denimo, v našem primeru, lahko da na preprosto kozmično stanje okrog zimskega solsticija.
* Foto: Božanstvo Sol (Sonce) najdeno na Ptuju na lokaciji 4. mitreja; UBI ERAT LUPA http://www.ubi-erat-lupa.org/monument.php?id=8808