Politični milenarizmi XX. stoletja
Fašizem, nacizem in komunizem so
pravnuki krščanske milenaristične herezije (iz lat. millenium
= tisočletje). So pa tudi dediči od krščanstva starejših nagibov, ki
so državo razumevali kot človeka presegajočo idejo (po Karlu
Popperju je to prisotno v Platonu) ali kot božansko
tvorbo. Poleg tega so vsi trije totalitarizmi spretno manipulirali splošni psihološki vir, ki v ljudeh nikoli ne ugasne in ki mu pravimo hrepenenje po boljšem jutri oz. praželja po nastopu dobrih časov, ki bi dobri 1000 let ostali.
Pomnimo. Mussolini je l. 1936
Italijo, potem ko si je podredila Etiopijo, razglasil za „fašistični
imperij, ki nosi neuničljiva znamenja volje in moči rimskega
liktorja“ ter za „imperij miru“ in „imperij civilizacije“
(prim. Mussolinijev govor). Navdih je jasen: obnova tisočletnega Rimskega cesarstva.
Hitlerjev nacionalni socializem je svoj Tretji rajh neposredno
imenoval „tausendjähriges Reich“. Internacionalni socializem v
izvedbi od Stalina zasnovanih vzhodnoevropskih komunizmov,
vključno s slovenskim, je socializem razlagal kot prehodno dobo,
kateri bo sledil „srečni“ komunizem, ko bo uničeno vsako
socialno in ekonomsko zlo in bodo „v trgovini banane zastonj“ -
tako nam je razlagala neka učiteljica v sedemdesetih – „in jih
nihče ne bo jemal več, kot jih bo potreboval“.
„Kraljevali bomo s Kristusom tisoč
let“
Toda od kod milenarizem, to sanjavo
pričakovanje tisočletnega kraljestva miru in pravice na zemlji, ki
pa se v praksi rado sprevrže v uničevalno slo in v kruto
posiljevanje zgodovine? Eden od izvirov za milenaristično mišljenje je v sami
Novi zavezi, natančneje v Apokalipsi. Tako opiše Janez svoje
videnje:
Videl sem vse tiste, ki niso molili zveri in njene podobe in si niso vtisnili na čelo in na roko njenega žiga. Oživeli so in kraljevali s Kristusom tisoč let. Drugi mrtvi pa niso oživeli, dokler se ni dopolnilo tisoč let. To je prvo vstajenje. Blažen in svet, kdor ima delež pri prvem vstajenju! Nad takimi druga smrt nima nobene oblasti, ampak bodo postali Božji in Kristusovi duhovniki ter bodo kraljevali z njim tisoč let. Ko pa se dopolni tisoč let, bo satan izpuščen iz svoje ječe. (Raz 20,4-7)
Že v zgodnjem krščanstvu se je na
podlagi teh vrstic pojavilo verovanje, da se bo Kristus vrnil še
pred koncem sveta in vzpostavil na zemlji tisočletno kraljestvo miru
in blagostanja. Končna zmaga nad Satanom in sodni dan se bosta
zgodila naknadno. Ta razlaga se je podkrepila še z judovsko
apokaliptiko in se spočetka ni zdela vsem po vrsti heretična.
Zagovarjali so jo tudi nekateri učeni teologi, med njimi Tertulijan (+ okrog 220), in škofi, med njimi Viktorin Ptujski (+ 303 ali 304)
Proti koncu Rimskega cesarstva, ki je
med tem postalo krščansko, pa se apokaliptika („zdaj, zdaj se bo
vrnil Kristus“) in milenarizem („in vzpostavil bo tisočletni
raj“) umikata manj dramatičnim duhovnim držam. Nekateri
milenaristi so obtoženi herezije in v zavračanju milenarizma je
tudi razlog, zakaj se je takrat izgubila večina spisov Viktorina
Ptujskega. Mimogrede: če Viktorin Ptujski ne bi umrl mučeniške
smrti, bi verjetno, v kolikor milenarist, ne bil razglašen za
svetnika.
Pričakovanje raja na zemlji ne
miruje
Vendar milenarizem ni nikoli zamrl.
Skupaj z apokaliptiko je vzniknil v srednjem veku ob pričakovanju
močno simbolnega leta 1000. Velik teološki vzpon je doživel z
Joahimom iz Fiore (+ 1202), kateremu sem lani posvetil
blogerski zapis Izvorna zmota progresistov. Milenaristično vzdušje smo opazili tudi v pričakovanju leta
2000, zlasti v sinkretistični duhovni prebuji imenovani NewAge
(poleg v treh že omenjenih totalitarizmih). Milenarističen je lahko
tudi kapitalizem, ko se začuti zmagovalca nad ideološko konkurenco, zapusti treznost svobodnega trga ter se pretvori
v obvezno ideologijo sreče in v zabičano nam vero v potrošniški raj. Nekaj milenarističnega odtenka je tudi v znameniti tezi Francisa Fukuyame o koncu zgodovine: liberalna demokracija = končni razplet zgodovine.
Milenarizem ne miruje niti v za
pravovernost še kako skrbni Cerkvi. Interpretacije međugorskih
dogodkov in prerokb s strani nekaterih vernikov dišijo po pretirani
apokaliptiki in milenarizmu. Podobno zadiši tudi kakšna
interpretacija fatimske prerokbe o zmagi Marijinega brezmadežnega
srca.
Preberimo, kar je l. 1992 v Međugorju
dejala francoska redovnica Emmanuel Maillard:
In tukaj, kjer sta komunizem in zlo bila morda najbolj zakoreninjena, prav tukaj se je pred desetimi leti prikazala Devica Marija. Tukaj se odvija nekaj edinstvenega in veličastnega: zmaga, triumf Marijinega brezmadežnega srca, padec človeških zmot, sprememba človeškega srca, stvarjenje novega razmišljanja, začetek boljšega sveta. (link)
Međugorje predstavlja za mnoge, tudi
zame, v moralnem in duhovnem smislu „začetek boljšega sveta“.
To še ni milenarizem. Milenarizem bi bil, ko bi „boljši svet“, bolj božji svet, kakor videli sestopati iz neba na zemljo, se tudi utelešati v določenem političnem sistemu, in ko bi od dolgoročnih ekonomsko-kulturno-političnih sprememb pričakovali daleč daleč preveč.
Nevarnost milenarizma
Zakaj je milenarizem slab? Najprej
zaradi metode, ko simbolni jezik Razodetja razlaga dobesedno. Nato,
ker Božje odrešenje, ki presega prostor in čas, prej ali slej
tišči v zemeljsko-politične rešitve. Vsi vemo (in 23. avgust je
dan spomina na to), kaj prinašajo pobožanstveni zemeljsko-politični
sistemi. Slab je še zato, ker zlasti v navezi z apokaliptiko v
ljudeh ustvarja vzneseno in odsotno čustveno razpoloženje, ki se
lahko sprevrže v topoumni verski fanatizem. Denimo, Islamska država,
če uporabimo krščansko terminologijo, ni nič drugega kot do konca
sfanatizirana apokaliptična sekta ter od pravovernega islama smrtonosni odklon
milenarističnega pridiha.
Včasih se kdo usaja, zakaj tolika skrb
vernih ljudi za zaviranje heretičnih odklonov in toliko naprezanja
za pravovernost. Odgovor se glasi: „Tudi zaradi varnosti, dragi
moji, tudi zaradi varnosti.“ Barcelona docet.
* Na sliki: prijatelja Amadej in Danijela na Peci.
Res, herezija. Napajana od mitoslovja. In res vedno leze tudi v Cerkev, kaže pa se v vzdihih kakega duhovnika: "Najbrž ne bo nikoli Miru na Zemlji??", ter tudi v le-karitativni teologiji, ki pa je pusta in bleda in rahitična.
OdgovoriIzbrišiVčeraj sem gledal dokumentarec o papežu Frančišku - izjemna osebnost, velika duša in dober človek je. Ko pa vse skupaj daš, je to pustota, taka revščina vsega skupaj, da se tolažiš le z mislijo, da je ta inkarnacija Jezusovega Duha predvsem za ateiste in omahujoče kristjane, v katerih je veliko jeze (torej so asure). Zato mu moramo pomagati.
Če bi sveti Original razdelili na tri dele, bi dobili: Usmiljenje, Strogost in Svetost. Jezus Kristus je vse troje obenem. Je poosebljenje Očetovega USMILJENJA, je ZAHTEVEN za na-svet-priklenjene, in je NAJSVETEJŠI.
Ko pa gledamo današnjo Cerkev, recimo katoliško, in nje dela in napore evangelizacije, ki je slabokrvna, pa vidimo, da se:
nekaj trudi z usmiljenjem, na ostalo (zahtevnost in svetost) pa je pozabila, ker ne najde več poti do njiju.
Posledica je dementna zamenjava Prve in Druge Božje zapovedi, zato ljudje postajamo bogovi, ker z Gospodom ne najdete stika.
To pa je herezija vseh herezij, je pot nazaj v družabnost, čarovništvo in zemeljske kulte. Enaka tragedija se je zgodila tudi Judovstvu, pa Hare Krišni, delom budizma ...
Ker ne najdejo več ŽIVEGA Mesije, sami sebe (z lažno ponižnostjo) postavijo za Mesijo, in Vatikan postane papa-centričen oz. homo-centričen (homo sapiens), namesto Kristo-centričen.
Ni več mesije. Včeraj v dokumentarcu argentinski duhovnik v civilu vstopi v kapelo ali kaj, in z roko pogladi kipec Marije, se mi zdi, desno od nje, sredi prostora pa je ogromen križani Jezus, pa Mu nihče nog ne poljubi in tudi piti Mu ne da. Jezus je le kup gline na lesu in barva na platnu, ter daljna ideja o nekem brezmočnem dobrodelnežu.
Zato naj se razglasi: Cerkev nima več Živega Mesije, sama želi biti Mesija, s tem pa se utaplja v svetu kosti, krvi in vijakov. Izumlja neke bolnišnične teologije, in pozablja, da je Rešenik vse bolezni in trpljenja sveta:
- rojstvo, bolezen, starost in smrt
v hipu razblinil v nič samo s tem, ko je stopil v prah Palestine. In rešen je, kdor Ga Ljubi.
To je Kristusov Evangelij. Hvala Tebi Gospod!
Politikanti si iz znanih pojmov izmišljajo nove svetove.
OdgovoriIzbrišiTudi Branko v tem oziru ni nič drugačen.
Zgoraj si je izmislil komunizem, čeprav je le-ta bil šele projekcija za prihodnost. Nikoli ga nismo imeli. Po Leninu naj bi bil komunizem cilj do katerega bomo prišli po vmesnem obdobju socializma. Le kako je poznavalec vseh odtenkov krščanske herezije lahko tako kiksnil?
Gromozanski terminološki kiks!
Brčas zaradi tega, ker so bile vse krščanske herezije in razprava o tem, le Brankov izgovor, da lahko obračuna z ideološkimi potomci nekdanjega sistema in današnje levice. Intelektualec Branko Cestnik je v tem oziru le apologet borbe proti antikristu. Naslednik nekdanje inkvizicije. (ki pa seveda ni več tako kruta, heretike zdaj sežiga zgolj simbolno) Časovno Brankov tekst fino paše v čas, ko se zopet govori obsodbi totalitarizmov. Prikladno! Morda bi Branko lahko katero rekel še o inkviziji. Mar inkvizicija ni bila totalitarna herezija?
Rado, ideja komunizma je UKRADENA iz krščanstva. Le da se Boga zamenja z nekim voditeljem, ki je kot Bog (dokler bedno ne umre). Vsi začetniki komunizma, skupaj z marksisti, so bili krščanskih babic in dedov potomci! Tudi demokracija in pred njo francoska revolucija, sta možni le v krščanskem okolju.
OdgovoriIzbrišiSeveda pa ima tudi krščanstvo svoje senčne strani, ki jih omenjaš. Inkvizitorji so bili pravzaprav koristni ljudje - enaki varnostnikom na prireditvah. Seveda pa gredo tudi varnostniki kdaj čez mejo in koga razbijejo po nepotrebnem. Vendar so inkvizitorske zlobe nič proti komunističnim. Inkvizicija je ubila nekaj sto ali tisoč ljudi, komunizem pa desetine milijonov oz. še več.
Ideja komunizma je itak popolnoma zgrešena, ker ji manjka EN ELEMENT. Kot da bi kuhali juho brez - vode. Vse je v komunistični ideji odlično, le en bistven del ji manjka.
Ta del je: BOG. Ker je Bog glavni Šef in Lastnik vsega. In če Mu to priznamo, in Ga ljubimo, avtomatsko vstopimo v Nebeško Kraljestvo, tam pa vlada neke vrste transcendentni komunizem.
Ker pa se del duš, pod, vplivom satana, vedno upira Najvišjemu, iz Kogar vse izhaja, SO VEDNO NEMIRNI, VEDNO JEZNI. Iz psihologije vemo, da je jeza naslednica zanikanja resnice in predhodnica hudih depresij. To so običajna stanja revolucionarjev in nevernih. Tem jeznim elementom hinduizem in budizem rečeta: ASURE. Zlahka jih prepoznaš npr. v nekaterih naših tradicionalnih sindikalnih voditeljih in stari komi-gardi. Pa tudi tisti inkvizitorji, ki so mučili, so bili asure.
Pa pustimo vse te herezije in zmote, nekaj drugega bi rad povedal: asure niso Božjim dušam zavestne le lastnine, ampak predvsem - notranjega miru. Tega bi rade ukradle, če pa to ni možno, pa vzele tistim, ki ga imajo. Zato uživajo v mučenju vernih ljudi. A zaman, popolnoma zaman - takšnih duš ni moč uničiti, ker jih Gospod blagruje. To torej ni prava pot. Prava Pot je preprosta in zelo učinkovita glede notranjega miru:
1. priznaj Gospodu Svetost in se Mu predaj (vrzi se Predenj),
2. nauči se Ga Ljubiti,
3. delaj dobro.
To je Kristusov Evangelij. Kristus je v vseh vesoljih znan kot Veliki Dajalec Miru. Aleluja!
Od srca si povabljen na Jagnjetovo gostijo.
Hvala ti BOG, da si nam (po Radovi razlagi),prizanesel z komunizmom, saj je že socializem povzročil toliko žrtev in trpljenja !!!
OdgovoriIzbrišiAvtor je odstranil ta komentar.
OdgovoriIzbriši