Zastave za katalonsko neodvisnost na cerkvenih zvonikih (periodistadigital.com) |
Neodvisna Katalonija?
Ko sem l. 1990 prvič obiskal
Katalonijo, me je župnik v vasi Sallent, kjer se je rodil p. Klaret,
potegnil vstran od Špancev, v katerih družbi sem prišel iz
Madrida, in mi dejal: „Ti si iz Slovenije? Vedi, da bi tudi mi
Katalonci radi šli po vaši poti.“
Pozor! Sredi poletja 1990, celo leto
pred slovensko samostojnostjo, je katalonski podeželski župnik
skrbno sledil dogajanju v Jugoslaviji in navijal za slovensko
odcepitev. Zakaj? Ker je, podobno kot mnogi Katalonci, iskal vzorec
in potrditev za morebitno katalonsko odcepitev od Španije.
Ko sem v jeseni l. 2012 bil nazadnje v
Kataloniji, sva z lokalnim sobratom patrom Joanom na ulicah mesta Vic,
kjer je grob p. Klareta, srečala neko starejšo gospo, profesorico, mislim da književnosti. Spet sem bil „zvezda“, ker sem bil
Slovenec. Hotela je vedeti, kako nam je uspelo. Pod hišami, s
katerih oken in balkonov so visele katalonske odcepitvene zastave
(estelada blava), sem podal ad hoc recept:
- na odcepitvenem referendumu je treba krepko zmagati; denimo, zmaga s 51 – 49 v prid odcepitve ni zmaga; neprepričljiva zmaga ustvarja podlago za nove nacionalne napetosti;
- odcepitev mora biti legalno čista; a vemo, da španska ureditev nameravano katalonsko odcepitev obravnava kot nezakonito;
- potrebuje se podpora v Evropi; Slovenci smo jo hitro imeli v Avstriji in Nemčiji; a vemo, da Merklova podpira enotno Španijo;
- Cerkev in verske skupnosti morajo biti za odcepitev; če se k temu pridruži podpora Vatikana, je to to; vemo, katalonsko katolištvo večinoma je za odcepitev, a podpora Vatikana je zelo vprašljiva; zelo delikatno je tudi vprašanje mestnih župnij, kjer sta katalonski in španski element enako močna ter lahko pride do razkola v občestvu.
Skratka, Katalonci nas od daleč
opazujejo in imajo radi. Obstaja zanimiva podobnost med našo in
njihovo narodnostno zgodbo. Obstajajo pa tudi razlike. „Španskega
elementa“ je v njihovi demografiji občutno več kot je bilo
„jugoslovanskega elementa“ l. 1990 v naši demografiji.
Referendumska zmaga z 88% je za njih nedosegljiva, vprašljiva je že
zmaga s 60%. Tudi zgodovinsko so Katalonci veliko dlje časa „pod“
Španijo kot smo bili mi „pod“ Jugoslavijo. Njih zgodovinske
povezave s Francijo in notranjostjo Evrope so šibkejše kot so bile in so še naše vezave na srednjeevropski in germanski prostor.
Mimogrede: špekulacije, da bi FC
Barcelona po odcepitvi igrala v francoski ligi, so zgolj špekulacije.
Katolištvo: podobno našemu, rahlo
bolj sekularizirano
Naslednja podobnost med Katalonijo in
Slovenijo je v polju religioznosti. Katolištvo je nezamenljiv
duhovni in narodnostni gradnik Katalonije. Marijanska himna Rosa d'abril
(Aprilska vrtnica, YouTube) je, bolj kot naša Marija skoz življenje, tudi narodova himna. Te
pesmi ni upal prepovedati niti Francisco Franco, ko je najbolj norel
proti katalonskem jeziku. Ko Katalonci niso smeli v svojem jeziku
javno govoriti in pisati, so po cerkvah Aprilsko vrtnico toliko bolj
vzneseno in ljubeče odpeli. Montserratska Marija jih je branila pred frankistično španizacijo.
Pred dvema letoma se je za nekaj dni pri meni na Frankolovem počitniško ustavila katalonska družina iz podpirenejskega območja. Poznamo se že dolgo. Gospa je katehistinja. Pripovedovala je, kako na podeželju združujejo župnije, kako se vozi od ene vasi do druge in kako mora dobesedno iskati otroke, da pridejo k verouku in se pripravijo na prejem prvega svetega obhajila. Duhovnikov skoraj ni, mladina je versko brezbrižna, v bližnjem večjem naselju pa se gradi islamska molilnica.
Po zadnjih raziskavah (prim. članek na portalu Religión Digital) imajo Katalonci podobno versko sliko kot mi: 16% ateistov, 12%
agnostikov, 58% katoličanov, slabih 14% pripadnikov drugih
verskih skupnosti (4,8% muslimanov). Obisk nedeljske maše je podoben
slovenskemu, okrog 12%. S tem, da se njihova višja stopnja
sekularizacije kaže v slabšem obiskovanju velikonočnih in božičnih
obredov ter v zelo slabem obiskovanju župnijskega verouka s strani
otrok.
Šibki znaki zastoja sekularizacije
V blogu Roma veduta, fede perduta? smo se soočili s podatki o porasti vernosti v mestu Rim. Kaj pa
Katalonija? Bo kaj pozitivnega tudi od tam? Zadnja raziskava je pokazala, da se sekularizacijski
trend vendarle nekoliko ustavlja. Padanje navzdol kaže znake
zastoja, šibke znake sicer, a znake.
Nekega poskoka navzgor v
Kataloniji seveda ni, se pa zmanjšuje rast nekatoliških verstev in
povečuje družbeno sprejemanje religije. Dobrih 70% Kataloncev kljub vsem
kulturnim in družbenim spremembam veruje - to ni zanemarljivo. Skoraj tri četrtine Kataloncev podpira uvedbo novega predmeta v šole; predmeta, ki bi se
imenoval „verska kultura“. To govori o visoki stopnji zavedanja, kako pomembna je religija. 93% Kataloncev meni, da v Kataloniji
ni diskriminacije na verski osnovi. Precej je šel navzgor tudi
odstotek tistih, ki opažajo in cenijo miroljubne odnose med verskimi
skupnostmi.
Ob tem moramo vedeti, da demokratična
Katalonija ne pozna medijsko-političnega antiklerikalizma à la Slovenija. Vsa leta vodilna in večinoma vladajoča katalonska
stranka Convergència i Unió, ki zagovarja odcepitev od Španije, je
demokrščansko usmerjena. Po drugi strani pa ima LGBT aktivizem v Kataloniji
več kilometrine kot pri nas in je tudi do cerkvenih stavb in ljudi
bolj popadljiv kot naš. Mi vpada goloprsih feministk na verski
obred še nismo doživeli, Katalonci pa.
g.Branko hvala za ta prepričljiv zapis o stanju stvari v Kataloniji, ki je podobno kot Baski svojstvena kultura na Iberskem polotoku.Sem za Evropo, kot zvezo vseh evropskih narodov, kar je neskončno več od zveze evropskih držav, ki se pogosto obnašajo kot bolne nacije. Zato Kataloncem privoščim srečo in tudi več pameti, kot so jo pokazali Škotje na nedavnem referendumu o Neodvisnosti!
OdgovoriIzbriši