torek, 14. marec 2017
Bo vesoljna Cerkev sposobna predelati Marijina balkanska prikazovanja?
Medžugorje, Medžugorje,...
O, ko bi vedeli, kaj bodo govorili zanamci o Medžugorju čez sto ali več let? Takrat bo o Medžugorju lahko biti pameten, danes je to težko. Takrat bodo o Medžugorju imeli več podatkov, kot jih imamo mi danes; na razpolago bodo imeli boljše zgodovinske in teološke študije; predvsem pa bodo poznali in si lahko vedno znova prebrali dokončno sodbo Cerkve o tem pojavu, ki se je začel konec junija 1981 tam med vročimi hercegovskimi kamni.
Mi imamo na razpolago mnogo podatkov in knjig, pa si kljub temu težko ustvarimo popolnoma realno sodbo. V smislu, da tisti, ki hočejo verjeti, da se Marija tam prikazuje, to verujejo; tisti, ki nočejo, pa kljub knjigam in pričevanjem, v prikazovanja ne verujejo.
Končne sodbe Cerkve še ni
Predvsem pa nimamo končne sodbe Cerkve. Imamo negativno stališče domačega mostarskega škofa: imamo neuradne, delne in osebne presoje kakšnih drugih škofov; imamo uradno a nedokončno sodbo že rajnke Jugoslovanske škofovske konference, ki kljub temu, da ne more potrditi nadnaravnosti dogodkov, dovoljuje romanja v Medžugorje. Nimamo pa najbolj pričakovane sodbe – tiste s strani rimskega papeža in njegovih služb. Ko ta sodba bo, bo vse lažje? Ali pa se bodo muke šele začele?
Kaj se riše zdaj? Trije scenariji: ali popolno zanikanje, kot hoče škof iz Mostarja, ali delno priznanje, kot naj bi se nagibali v Rimu, ali celotno priznanje, kot si želi „medžugorsko ljudstvo“, se pravi, milijoni romarjev v Medžugorje.
Mostarski scenarij: V Medžugorju se Marija ni nikoli prikazovala
Popolnoma zanikati Marijina prikazovanja bo težko delo. Naslanjati se na določena nesoglasja v poročilih in zasliševanjih, kot je nazadnje počel mostarski škof, ne bo dovolj. Tudi štirje evangeliji so v kakšni podrobnosti nesoglasni, pa jim vseeno verjamemo. Za popolno zanikanje bo potrebno dokazati, da je v prvih dneh šlo ali za načrtno prevaro ali za kolektivno halucinacijo ali pa za kombinacijo obojega.
Če bi se kaj takega dalo hitro in neizpodbitno dokazati, bi to cerkvene oblasti storile že v drugi polovici l. 1981 in do „fenomena Medžugorje“ sploh ne bi prišlo.
„Rimski“ scenarij: Marija se prikazovala v začetku, kasneje pa ne več
Govori se, da se ugledni teologi in rimske avtoritete nagibajo k „srednji“ poti. Zato pogojno in previdno ta scenarij imenujmo „rimski“. Približno takole naj bi šel: priznati nadnaravni izvor Medžugorja, priznati Marijina prikazovanja prvih dni, odreči pa nadnaravnost nadaljnjemu razvoju. Otroci so Marijo sprva res srečali, prejeli njeno sporočilo, potem pa so na neki točki kakor „odplavali“ in se zapletli v neko osebno mistično-psihološko zgodbo, podprto z močnimi pričakovanji okolice.
Na kateri točki se je to zgodilo? Zakaj? Kako potemtakem obravnavati vse dogodke in sporočila po tisti točki? Skratka, tudi v „rimskem“ primeru smo v dokaj težavnem interpretativnem položaju. Bomo rekli, da so na začetku bili otroci iskreni, potem pa postali prevaranti? Bomo rekli, da si je Marija vmes premislila?
Romarski scenarij: Marija se je vedno in vse do danes prikazovala
Vox populi – vox Dei, pravimo. Če je glas ljudstva Božji glas, potem je jasno, da se je Marija vedno in vse do danes prikazovala.
Ljudstvo je s svojo „milijonskostjo“ svojo sodbo izreklo v prid popolnega priznanja. In ni je izreklo samo s številčnostjo, temveč predvsem z vsem tem, kar je tam prejelo. Najprej milost tisočih in tisočih spreobrnjenj; nato milost korenitega poboljšanja svojega krščanskega življenja; tu je še milost medicinsko nerazložljivih ozdravljenj.
Medžugorje je postalo „spovednica sveta“, vedno aktivna molilnica narodov, kovnica krščanskega bratstva. Vsega tega seveda niti uradni Rim ne more odriniti, kot da se ni nič zgodilo.
Toda tudi popolno priznanje ima svoje šibke plati. Naštejmo: težko bo pojasniti dolgotrajnost Marijinih prikazovanj; težko bo pojasniti Marijina prikazovanja posameznim vidcem, kjerkoli ti že so; starodavno bosansko konfliktno stanje na osi frančiškani – svetno duhovništvo se zaradi Marijinih prikazovanj ni izboljšalo (a Marija ruši edinost Cerkve?); ognjevita apokaliptika mnogih navdušencev nad Medžugorjem govori o komaj kontroliranih verskih čustvih.
Po balkansko zapleteno, a morda zvemo kmalu
O Balkanu je Winston Churchill dejal, da ustvarja več zgodovine, kot je slednje sposoben predelati („The Balkans produce more history than they can consume.“). Bo to, kar velja za geopolitiko, poslej veljalo tudi za mistiko? Bo vesoljna Cerkev sposobna predelati Marijina balkanska prikazovanja? Morda bomo to zvedeli kmalu.
* Tekst je bil najprej objavljen 7. marca 2017 na portalu Domovina.je. Foto: B.C., molitev v Medžugorju (junij 2016).
V Lurdu je bilo 18 prikazanj, v Fatimi 7. V Medjugorju jih je bilo na tisoče, saj trajajo že 36 let, vsak dan.
OdgovoriIzbrišiA to ni rekord. Polnih 40 let prikazovanj beleži cerkvena zgodovina namreč tudi v primeru sestre Magdalene de la Cruz. Kako se je tisto končalo, v Rimu še vedo.
Sem šla malo brskat in naletim na informacijo, da o prikazovanjih in podobnih rečeh ima pristojnost odločati krajevni škof in Vatikan samo potrdi njegovo mnenje. Pa da je pri mistikih tako, da so dolžni pokorščino duhovniku in svojemu škofu, tudi kadar so navodila v nasprotju z videnji. Potemtakem je odgovor jasen.
OdgovoriIzbrišiOsebno mi je pa najbližje mnenje sv. Janeza Pavla II, ki je Međugorje potrdil kot kraj milosti in molitve, o prikazovanjih se pa ni izrekel.
Tudi sama se najbolj strinjam s slednjim (mnenje sv. Janeza Pavla II). Drugače pa ne glede na to kakšna bo odločitev, bodo tisti, ki verjamejo, verjeli še naprej.
IzbrišiPa zakaj mislite, da bomo sploh učakali kako odločitev? Ruinijeva komisija je bojda zaključila delo in oddala poročilo že januarja 2014. Prikazovanja še trajajo, verjetno bodo trajala še zelo dolgo. Ne dvomim, da bo Magdalenin rekord presežen. Velja načelo, da Vatikan ne izreka sodbe, dokler prikazovanja še trajajo. T.i. dokončni sodbi se je možno izogniti npr. z novo generacijo vidcev. Itak je zgoraj omenjeni W.Churchill v spominih zapisal tudi, da je zmerom ustanovil preiskovalno komisijo,kadar je hotel,da se kaka reč ne pojasni.
OdgovoriIzbriši