petek, 13. januar 2017

Leto nasilja in leto miru


Angleški pisatelj C. S. Lewis, stvaritelj Zgodb iz Narnije, je zapisal, da je resnica o izvirnem grehu najbolj razvidna teološka resnica. To, da na tem ljubem svetu »nekaj ni v redu«, vemo že, ko nas boli zob. Izvirni greh in njegove posledice so tu in ves čas na delu. Kljub mnogim dobrim željam, izrečenim ob prehodu iz starega v novo leto, smo v leto 2017 prinesli tudi izvirni greh. Da, tudi v komaj rojenem letu se bo trpelo in umiralo.

O, ko bi izvini greh bil omejen le na zobobole in na naravno smrt! Najhujša posledica izvirnega greha je človeška hudobija. Da bo v letu 2017 ta še kako na delu, so napovedali teroristi, ki so minule dni ubijali v Berlinu, Carigradu in Bagdadu. Nasilje se bo nadaljevalo in bati se je, da se bo tudi stopnjevalo.

Ob nasilju je svetovna politika kot začarana. Velike spopade med narodi in idejami rešuje tako, da ti spopadi dobijo mlade. Pred dvajsetimi leti so bombe ubijale tam nekje preko morja, zdaj lahko vsak čas počijo na tržnicah našega mesta. Nasilja ni manj, ampak več. Francoski mislec in preučevalec nasilja René Girard je leta 2001 zapisal: »Vtis imamo, da se vse človeštvo usmerja proti neke vrste planetarnemu zmenku z lastnim nasiljem.«

Razsvetljenstvo je obljubljalo konec nasilja pod pogojem, da bo v družbi manj religije in več razuma. Religijo so moderne zahodne družbe resda »zaprle v zakristijo«, nasilja pa v razvpiti »dobi razuma« niso odpravile. Z obema svetovnima vojnama in grožnjo nuklearnega spopada je nasilje prišlo do nikdar videnih razsežnosti. Povedano drugače: razum gor ali dol, izvirni greh je še enkrat pokazal svoje zobe.

Vplivni italijanski filozof Gianni Vattimo kritizira nemoč racionalizma pri odpravi nasilja ter pričakuje, da bodo v prihodnje religije ene glavnih delavk za mir. Da ima krščanstvo ne samo odgovornost, temveč tudi realno moč, da ustvarja mir, se zelo dobro zaveda papež Frančišek. Zato poglablja dialog z islamom, zato je ob novem letu v poslanici za svetovni dan miru pozval k politiki nenasilja, zato je v poslanici o nenasilju naložil družinam, naj vzgajajo za mir. Svetovni mir se začne v domači hiši.


* OPOMBA: To besedilo je bilo najprej objavljeno 8. 1. 2017 kot uvodnik v tedniku Družina.
Na fotografijah je O Cristo das Trincheiras (Kristus strelskih jarkov). Med prvo svetovno vojno, natančneje 9. aprila 1918, je eden od portugalskih pešpolkov v francoskem kraju Neuve-Chapelle, blizu belgijske meje, na od granat razritem polju naletel na iz zemlje štrleč lesen korpus Kristusa brez spodnjega dela nog (gornja slika). Kip so odnesli na Portugalsko, ga obnovili, dodali križ in danes visi nad spomenikom neznanemu junaku v samostanu Batalha. Ob pomniku je vedno častna straža dveh portugalskih vojakov (spodnja slika). Fotografiji sem posnel (oz. gornjo presnel) v Batalhi l. 2014.


8 komentarjev:

  1. Krst izbriše izvirni greh, anede.
    Od kod torej zobobol?

    OdgovoriIzbriši
  2. Avtor je odstranil ta komentar.

    OdgovoriIzbriši
  3. Enak korpus Jezusa sem dve leti nazaj videl v kotu velike verande v Metliki. Takoj sem zbežal in odtlej me še ni bilo v tistem koncu.

    Zobobol pride od jezikanja - krst gor ali dol.

    OdgovoriIzbriši
  4. PS: Bil je med smetmi in navlako, privat hiša.

    OdgovoriIzbriši
  5. @pete Kristus se je z uclovecenjem z ljudmi izenacil v vsem razen v grehu. Torej je tako kot mi prenasal posledice izvirnega greha.

    In tudi po vstajenju so mu ostale, sicer poveličane, rane.

    “Smrt, kje je tvoje želo, ... ?“

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Izvirni greh po nauku RKC v nasprotju z Avguštinovim pojmovanjem ne predstavlja kakršnekoli osebne krivde oziroma našega krivdnega deleža pri tem, če razumem prav. Je pa nenavadno penetranten, saj čutimo njegove posledica oziroma nagnjenost h grešljivosti navkljub njegovemu izginotju ob krstu. Deloma ga čutijo celo tisti, ki ga osebno niso nikoli imeli. O Jezusu nam SP namreč pravi, da je bil skušan. Res ne do te mere, da bi skušnjavi popustil, a vendarle. Če krst ne izbriše nagnjenosti h grešljivosti, ki je po Katekizmu nekako sinonim za izvirni greh in tudi ne krivde, ker je izvirni greh pač sploh ne predstavlja - ja kaj potem sploh tisto, kar krst izbriše?

      Izbriši
  6. Izvirni greh --> če ga ne bi bilo,

    bi bil raj na zemlji ...

    OdgovoriIzbriši