Cabo da Roca, Portugalska. Foto: B.C. |
Piše se leto 2009. Tudi v slovenska
kina pride Avatar. Film, ki obsoja imperialistično in kapitalistično
uničevanje fantastično lepe narave. Pedagoški film. Pravzaprav
levičarski, newagerski, panteistični, eko osveščeni produkt. V
celjskem kinu se dere mladine in odraslih. Uživajo. Požrejo vedra
kokic in uživajo v prizorih. Polivajo Coca-Colo. Ko na platnu
narava, gnostično bitje z imenom Eywa, premaga armado marincev, tudi
v Celju doživijo katarzo. Dobro je premagalo zlo. Glavni junak,
sicer invalid na vozičku, se je v trenutku smrti transfiguriral in
dobil noge (velikonočni trik) ter modro kožo in rep (ah,
Rousseau!). Imperativ happy enda in polni koši smeti v kinodvorani.
Po tleh razsute kokice in druga plastična embalaža. Čistilke
čakajo na svoj proletarski trenutek, gledalstvo leze v picerije in
bare na naslednjo rundo, po kateri kliče bog trebuh. Vmes bodo
hvalili Cameronovega Avatarja. Yes, končno en tak dober film, ki ga
je ziher bilo bolj kul pogledat v kinu, kot potegnit z neta.
Gledam polne koše smeti in vem: laž!
Avatar ni ekološki film, katarze ni bilo. Glavni problem smo
zaobšli. Glavni problem niso bili fiktivni kapitalisti in marinci na
platnu, temveč realni mali požrešni najstniki v dvorani. Tisti, ki
so razsuli pokovko po tleh in se potem počutili pomembne, skoraj
višja rasa, saj morajo za njimi čistiti neke tujerodne čistilke.
Hollywoodska fikcija je tako spretna, da ti zmore dati občutek
eko-pravičniške čistosti točno v trenutku, ko nemarno smetiš po
planetu. Imaš se za mavrično odprtega za drugačna bitja, ravno ko
izvajaš svojo kao superiornost nad priseljenci z metlo. Hollywoodska
fikcija ne more rešiti planeta, ker potrebuje malega požrešneša,
njegov življenjski slog, da skuje svoje vrtoglave dobičke.
„Spreobrnjenje življenjskega sloga!“
skorajda grmi papež Frančišek v encikliki Laudato si'. Ne hudujte
se toliko nad hudobno svetovno ekonomsko ureditvijo, pač pa se
vprašajte, kaj ste danes jedli, kam ste vrgli smeti, koliko vode ste
spustili v nič, kakšno pot je opravila guma za podplate vaših
čevljev, zakaj so ribje konzerve tako poceni,... Ugotovili boste
dvoje osupljivih resnic. Prva: da ste tudi vi notri. Požiganje
gozdov, ropanje oceanov, izčrpavanje zalog fosilnih energentov,
zastrupljanje ozračja, revščina Eritreje,... vse to in še kaj se
dogaja zaradi vas. Vi, mali požrešni potrošniki, ste na koncu
verige. Da, ureditev je takšna, da bi vi, ki živite v osrčju
Evrope in hodite z ameriškimi zvezdicami in črtami okičanjenimi
vedri pokovke v kina, imeli lagodno življenje. Dokler vam tako godi,
sta vaš revolucionarni lari-fari o bolj čistem okolju in bolj
pravični družbi ter vaš foto termin ob šolskem sajenju dreves,
zgolj to – lari-fari in foto termin.
Druga resnica je spodbudna: vi imate
moč. Ker ste notri, lahko sistem spreminjate od znotraj. Vi ste
insider, ki točno ve, kje je treba začeti, da anti-eko hudobnež
pade. Začnite jutri, kar pri vašem zajtrku. Nadaljujte na poti v
šolo ali službo. Frdamanega negativca imate ob sebi in v sebi.
Sesujte ga!
Vendar ali je možno spreobrnjenje od
potrošništva, če je antropološka paradigma napačna? Če te iz
vseh strani fopajo, da si nespodbitna krona stvarstva (krščanstvo made in USA),
plantažni komandant v škornjih (kapitalizem), rušitelj starega
reda v imenu novega človeka (socializem), narcisoidni kraljevič
(permisivna pedagogika), Prometej brez postave (moralni
relativizem),... ne moreš uzreti lepote stvarstva. Človek - preveč
te je, da bi kaj drugega ob tebi cvetelo! Frančišek pričakuje od
tebe veliko stvar: drugačno dojemanje bistva in poslanstva človeka.
Kakšno? Takšno samo-dojemanje, da ti bo povsem na mestu in
zelo v veselje, da naslednjič v kinu ne žreš kot krastača
in da pospraviš za seboj, če si že kaj razsul.
Frančišek pričakuje drugačen pogled
religij na bistvo in poslanstvo narave. Religije imajo težnjo, da
svoje vernike ženejo v stajo notranjega življenja. V oblazinjen
prostor intime. Mistika se zgodi, ko zapreš oči in odplavaš –
nas učijo tudi pogrošne meditacijske delavnice. A teolog J. B. Metz
pravi, da današnji svet potrebuje mistiko odprtih oči. Politično,
socialno in ekološko mistiko.
Bomo potemtakem odprtih oči častili
naravo in poklekali pred dokumentarci na National Geographic Channel?
Ne. Nismo panteisti. Narava ni zase bivajoče živo bitje, nima
zavesti à la Cameronova
Eywa, ni božanska, je pa ustvarjena od Boga in stoji v Bogu. V
paragrafu 233 enciklike Laudato si' rimski škof piše: „Vesolje se
razvija v Bogu, ki ga vsega napolnjuje. Torej je skrivnost, ki jo
ugledamo v listu, v poti, v rosi in na obrazu ubogega (tu papež
citira Ali Al-Khawwasa, islamskega mistika, op. B.C.). Ideal ni samo
iti od zunanjosti v notranjost, da odkrijemo Božje delovanje v duši,
ampak tudi, da Boga odkrijemo v vseh stvareh (tu papež citira sv.
Bonaventuro, katoliškega teologa, op. B.C.).“ Ne bo šlo kot doslej: navznoter, v intimi, pobožni - navzven, do stvari, tirani.
Omnis creatura bona – vse stvari so
dobre, uči Pismo (1 Mz 1,31; 1 Tim 4,4,). Podobe kičastih krajin,
ki služijo za screensaver na tvojem računalniku, so hipnoza in
stagniranje. To, da boš jutri kot dobrega prepoznal grm, ki
raste ob vhodu v tvoj stanovanjski blok, je korak naprej.
Spet ena od odličnih kolumn g.Cestnika :)
OdgovoriIzbrišiTako veliko resnice je v teh besedah, da človek začuti rahlo trpljenje v sebi.
OdgovoriIzbrišiVidite, to bi moralo biti znotraj: trpljenje, ponižanje, uboštvo, stiska, krik po dobrem.
Človek mora znotraj sebe poklekniti.