Iz podružnice sv. Ignacija na Pohorju. Foto: B.C.. |
Blažena duhovniška
utrujenost
Velika noč 2015.
Liturgični, dogmatični, občestveni in folklorni vrhunec
krščanskega leta. Pa tudi moj - duhovniški - vrhunec leta. V nekaj
dneh sem bil zelo intenzivno vse to, kar sem čez leto manj
intenzivno: voditelj bogoslužja in oznanjevalec, voditelj skupnosti,
spovednik, sogovornik dušam. Pa tudi učitelj ministrantov
kadilničarjev, poznavalec skrivnih obredov (npr. kdaj točno med
vigilijo se razvežejo zvonovi), eden izmed usmerjevalcev naravne religiozne
potrebe slovenskih množic, neobhodna etnografska figura ob
praznovanju pomladi.
Veliko operativne in
simbolne teže za eno ubogo človeško bitje (sicer v vseh religijah določeno za vlogo svetega moža). Utrujen?
Da. Ampak blaženo
utrujen. Približno tako kot takrat, ko sem prvič s skupino
petnajstletnikov prilezel na vrh Skute. Nekdo ni imel opreme, koga je
ves čas bolel trebuh, vsi precej zdelani, z vrha zaradi megle ni
bilo razgleda - blaženosti pa vse to ni preprečilo.
Vdor božičkov in
zajčkov
„Božiček je simbol
ekonomske moči, velikonočni zajček pa je simbol spolne moči. Ima
Jezus Kristus sploh še kaj prostora v krščanstvu?“ je tvitnil
trboveljski župnik Amadej Jazbec na Veliki petek. Njegov žalostni
tvit je bil pretvitan in dotvitan.
Če bi si dominantna
porabniška kultura izmislila svoj praznik in bi denimo v trgovske
centre ob začetku pomladi vabila na srečanje z božanskim Zajčkom,
bi ji „Kranjec moj osle kazal“. Izpadla bi neumno, narod bi se ji
smejal v glavo. Dominantna porabniška kultura zato nima svojih
praznikov, pač pa se lepi na krščanske. Ni sposobna zgraditi
svojega in novega liturgičnega ciklusa, pač pa se trudi ferderbati
dvatisočletni liturgični ciklus Kristusove skrivnost. Mistični
advent je spoferderbala* oz. skrčila na veseli december, Božič s sodelovanjem
The Coca-Cola Company na Božičkovo kapitalistično orgijo, sv.
Valentina dan na čokoladno-cvetličarsko kramarsko stojnico, post na
rumenotiskovno modrovanje o zdravi prehrani, itd., itd..
Krščanstvo zlahka postane iztočnica in okvir za nekaj drugega in drugačnega od izpovedovanja vere v Jezusa Kristusa.
Krščanstvo zlahka postane iztočnica in okvir za nekaj drugega in drugačnega od izpovedovanja vere v Jezusa Kristusa.
Manj jezne pridige ter
večji fokus na kerigmo in dogmo
Vsled tega smo duhovniki
ob velikih dogmatičnih praznikih neizogibno nekoliko razdraženi.
Namesto da bi se prepustili vonju kadila in kontemplaciji Luči,
moramo preganjati senco oz. razne božičke in zajčke, ki nam skozi špranje
vdirajo v tempelj. Malo je sicer krščanskih duš, ki bi se 100%
zaupale božičkom in zajčkom, toda motnja zaradi njih vdora v
sistem verskega doživljanja je lahko precejšnja.
Ni napak, da duhovniki kristjane, ki so zmedeni in nedosledni, ob praznikih, s prižnice malce, kot je moderno reči, sesuvamo. Napak je, če to storimo skozi janzenistični žanr jezne pridige. (Razsvetljena kateheza naredi več kot topniška obdelava. Med ujame več muh kot kis. Toda, oh, kako ljub slovenskemu katolicizmu še vedno zna biti janzenistični pristop!)
Kot duhovnik z leti
rasteš. Vse bolj rutinirano in vse manj agresivno odbiješ napade
ferderberjev. Vse bolj fokusirano in sproščeno vztrajaš v
edinstveni dogmatični kerigmi: Božič = „Božji sin se je
učlovečil“; Velika noč = „Kristus je vstal“. Vztrajanje v
bistvenem je edino pravilno in se obrestuje. Ko sem letos v
povelikonočnem tednu pri verouku spraševal majhne otroke, kaj smo
praznovali za Veliko noč, je večina s prve rekla, da „Jezusa, ki
je šel iz groba“. Pomnim, da so se še desetletje nazaj otroci
njihove starosti ob istem vprašanju in v isti župniji v en glas
zadrli, da praznujemo zajčka.
Moj zmerni povelikonočni
optimizem
Sekularizacija
bo tudi v slovenskem prostoru nadaljevala svoj pohod. Ne bo pa tako kmalu zmagovita civilizacijska formula.
Pravzaprav niti ne bo zmagala. Vsaj tako ne, kot so se nadejali njeni načrtovalci.
Naslednja stopnja ne bo radikalno sekularizirana (a-religiozna)
družba, temveč pluralna družba, v kateri se bo sekularizirano in
nesekularizirano, (multi-)religiozno in ateistično še vedno nekoliko
spopadalo, v glavnem pa prelivalo.
Prihajajočega
se ne bojim. Gledal
sem namreč - jaz, podeželski duhovnik - to Veliko noč množice ljudi v domači
cerkvi in ob njej. Odšteti moram obreda Velikega četrtka in
Velikega petka, ki nista posebej popularna, vse ostalo na farnem
prazničnem urniku je bilo dobro obiskano. Odšteti je treba
mlade med 15 in 30 let, vse ostale starostne skupine so bile kar primerno zastopane. Pri določenih obredih sem zabeležil porast
udeležbe (velikosobotni blagoslov ognja npr.); jutranja velikonočna
procesija s kipom vstalega Zveličarja na čelu se mi ni le zdela,
pač pa je tudi bila zeloooooo dolga; obče vzdušje, predvsem
slednje, je dalo slutiti pravilno intimno naravnost večine
praznujočih.
Res je. Za zdajšnjo nosilno generacijo vernikov in duhovnikov, ki je stara med 50 in 70 let, prihajajo vse bolj šibke generacije goreče verujočih. A katolištvo bo preživelo. Ne zaradi nas, zmedenih vernikov in nepopolnih duhovnikov. Ne, ker razni pajaci – božički, zajčki in politkomisarji – ne morejo dobiti tekme s starodavnimi liturgičnimi ciklusi. Preživelo bo zaradi Njegove slave.
Res je. Za zdajšnjo nosilno generacijo vernikov in duhovnikov, ki je stara med 50 in 70 let, prihajajo vse bolj šibke generacije goreče verujočih. A katolištvo bo preživelo. Ne zaradi nas, zmedenih vernikov in nepopolnih duhovnikov. Ne, ker razni pajaci – božički, zajčki in politkomisarji – ne morejo dobiti tekme s starodavnimi liturgičnimi ciklusi. Preživelo bo zaradi Njegove slave.
*
Za tiste, ki niste doma z Dravskega polja: spoferderbati = popačiti,
pokvariti.
"Razsvetljena kateheza naredi več kot topniška obdelava."
OdgovoriIzbrišiStoodstotno!
"Naslednja stopnja ne bo radikalno sekularizirana (a-religiozna) družba, temveč pluralna družba, v kateri se bo sekularizirano in nesekularizirano, (multi-)religiozno in ateistično še vedno nekoliko spopadalo, v glavnem pa prelivalo."
Končno spravljiva izjava, ki dopušča sobivanje različnih. Ki ne vidi hudiča na vsakem vogalu. Iskrena hvala, g. Cestnik. Upam, da bom to stanje še učakala.