Kako se me je fatimski spovednik
namenil priviti
Lansko jesen sem bil v Fatimi na
Portugalskem in se - kot se za romarja spodobi - spovedal. Prijazni
spovednik je v spovednem kabinetu (za nekatoličane: to je tam, kjer
ni slavnih in filmsko ničkolikokrat upodobljenih rešetk) poslušal
moje malo manjše in malo večje grehe. Na koncu je storil to, kar
spovedniki v resnici redko storimo. To je, da spovedanca po povedanih
grehih, preden damo tolažbo in odvezo, še nekoliko privijemo; da
torej po lastni presoji nekoliko pobrskamo po skesani dušici in jo
izprašamo o grehih, ki jih je morda pozabila našteti; in o tistih,
za katere zaradi špricanja verouka morebiti niti ne ve, da so greh.
Neugodno. Zna se ti napleskati kondenz
na stičišču lasišča in čela, ko te služabnik Božje
pravičnosti takole iznenada privije.
In kaj me je Portugalec spraševal? Ker je
vedel, da sem duhovnik in župnik, seveda nekaj iz naše
branže. In to je ... (ta hip vam je večini skozi možganske vijuge
zaslalomirala beseda „celibat“). In to je ... odnos do denarja.
Tri vprašanja mi je postavil: Ali dosledno ločiš, kaj je tvoj
denar in kaj župnijski? Ali oddaš na škofijo v točnih zneskih vse
dajatve, ki so predpisane? Ali imaš vedno na razpolago kaj denarja
za uboge?
Denar kot zapeljivi lažibog
Še zdaj ne vem, ali si je denar
izmislil hudič ali Bog. Če hudič, potem zato, da ima preprosto in
učinkovito sredstvo za zapeljevanje. Človeška duša - kot vemo
vsi, ki jo imamo – je hitro pokvarljivo blago. Denar je hudiču
najpriročnejši, da taka ostane.
Če je denar izumil Bog, je to zato, da
te na eni majhni stvari celega preveri. Zakaj bi se mučil z analizo
tvojega zapletenega verskega in moralnega sistema, če lahko zgolj
skozi tvoje pridobivanje in rabo denarja točno vidi, kam ti duša
teži. Zakaj bi Bog napeto gledal, če župnik pravilno vihti
kadilnico, in po dacarsko štel, koliko špricarjev spije na gasilski
veselici, ko zna s kratkim vpogledom v rabo denarja postaviti hitro
in natančno diagnozo o preferencah župnikovega srca.
s spleta |
Jezus je denar obravnaval, kot da je
božanstvo - lažno božanstvo kakopak. V svojih pridigah ga je
personificiral v „krivičnega mamona“ (prim. Lk 16,9). Denar
(bogastvo) po Jezusovem nauku zapeljuje človeka in zaduši Besedo v njem (prim. Mr
4,19). Prve generacije kristjanov so strog nauk o denarju še
poglobile. „Korenina vsega zla je namreč pohlep po denarju,“
piše starešini Timoteju apostol Pavel (1 Tim 6,10), ki je o zlu
vendarle globoko premišljeval. V Jakobovem pismu, ki je najbolj
„socialno“ med prvokrščanskimi pisanji, je jasno povedano, da
bogatenje enih za seboj potegne revščino ali celo smrt
drugih. „Razkošno ste živeli na svetu, naslajali ste se in za dan
klanja zredili svoja srca. Pravičnega ste obsodili in ubili – ni
se vam upiral,“ očita pisec bogatašem (Jak 5,5-6).
Po njih ekonomiji boste prepoznali
njih vero
Kaj je narobe z denarjem? Z denarjem je
narobe, da ima nekaj navideznih božjih atributov (vsemogočnost,
odprava strahu, konec stisk, potešitev želja, zdravljenje duševnih
ran,... ) in zato zlahka iz človekovega srca izrine pravega in
edinega Boga. Martin Luter je zato odnos do denarja v svojem Velikem
katekizmu obravnaval v okviru prve Božje zapovedi (Veruj v enega
Boga!) in ne v okviru sedme (Ne kradi!). Francoski pesnik in mislec
Paul Claudel je denar zaradi njegove psevdo-religiozne strukture
imenoval „materialni zakrament“. Po pravem zakramentu deluje
odrešujoča Božja milost, po denarju pa lažno odrešujoča moč
surove (nakopičene) materije. Španski teolog José Ignacio Faus
meni, da je Mamon svojo pomembno zmago razglasil kar na dolarskem
bankovcu. Ko so Američani na bankovec napisali „In God we trust“
(v Boga zaupamo), so Boga pravzaprav izenačili z denarjem. To pa je
tako, kot da bi Ga ukinili.
Po njih ekonomiji jih boste prepoznali,
lahko rečemo (prim. Mt 7,16). Bolj natančno: po njih ekonomiji
boste prepoznali njih vero. Tragična zgodba mariborske nadškofije
oz. njene ekonomije ni samo zgodba o poslovni naivnosti (te je bilo
več kot pohlepa, trdijo poznavalci) in pohlepu (ki gotovo ni bil
postranski dejavnik). Je tudi zgodba o veri. Komu zaupaš srce, dragi klerik? V kaj veruješ, Cerkev, da ti je bilo potrebno iti v
sestavljanje naložbenega portfelja, katerega diamantna konica v svojstvu T-2 se je nakanila po lastnih optičnih kablih pripeljati pornografijo v vsako slovensko vas?
Župnijska ekonomija = tempeljska ekonomija?
Lansko jesen sem bil v Fatimi in se
spovedal. Nakar sem premišljeval, zakaj me je spovednik privil
ravno na področju duhovniške in župnijske ekonomije. Verjetno kot
izkušeni slušatelj raznovrstnih grešnikov točno ve, kaj župniki
pri svoji spovedi po nemarnem preskočimo; česar vlogo in moč
podcenjujemo; katerih groženj za našo duhovnost se premalo
zavedamo. Verjetno podobno privije vsakega župnika, ki sede na vroči
stol v njegovem kabinetu.
Od treh vprašanj sem na prvi dve
odgovoril gladko in hitro. Za tretje še danes ne vem, če sem se
svojih grehov „prav in čisto“ spovedal. Imam kaj za uboge? Dam
kaj ubogim? Seveda, imam in dam. Ampak 99 % denarja, s katerim
kot župnik upravljam, ne gre neposredno za ljudi, temveč za vzdrževanje in
obnovo cerkvenih objektov in opreme. Beraču na farovških vratih dam 10 evrov,
za obnovo enega samega večjega korintskega kapitela (tistega z
akantovimi listi) pa moram odšteti za dobro delavsko plačo. S tem
da je majhnih in velikih pozlačenih korintskih kapitelov v naši farni cerkvi, ki se na slovenskem spomeniškovarstvenem zemljevidu ne sveti kot neka
omembe vredna krasotica, preko dvajset.
Foto: B.C. |
Je tolika raba cerkvenega denarja za
tempelj v skladu z duhom prvotne evangeljske skupnosti, v kateri
sta cerkvena blagajna in blagajna za reveže bili eno in isto, za
zlate akantove liste pa se ni dalo niti beliča? Je sploh v skladu z
mašniškim zakramentom, da toliko duhovniške energije gre za žicanje
denarja za strehe, stene, za umetelne kapitele in zlate peruti
lesenih angelov? Se nam mar kdaj ne dogaja, da po logiki ameriškega
„In God we trust“ (kalvinistično enačenje Božjega blagoslova
in finančnega uspeha) pripadnost Cerkvi podzavestno merimo po tem,
koliko denarja je kdo dal za nakup zvonov ali obnovo orgel?
Bom kot župnik zaradi nenehnega
stikanja za denarjem in skoraj izključno usmerjanja le-tega v lepoto templja kak dan
več v vicah, kot bi bil sicer?