Msgr. Ivan Jurkovič in ruski patriarh Ciril (mospat.ru) |
Februarsko srečanje papeža Frančiška in ruskega patriarha Kirila (Ciril) na Kubi se je pripravljalo dolgo časa in v veliki tajnosti. Eden izmed protagonistov priprav je bil Slovenec msgr. Ivan Jurkovič, nadškof in apostolski nuncij v Ruski federaciji. Dan po srečanju na Kubi je papež Jurkoviča poklical iz Moskve in poslal v Ženevo, kjer bo stalni opazovalec Svetega sedeža pri Združenih narodih in Svetovni trgovinski organizaciji. Za španski katoliški tednik Alfa y Omega se je z nadškofom Jurkovičem pred kratkim pogovarjala María Martínez López. Španski izvirnik intervjuja je v celoti dostopen na tej povezavi. Prevod: Branko Cestnik.
------------
Alfa y Omega: Kakšno nalogo vam je
zaupal Benedikt XVI., ko vas je l. 2011 poslal v Rusijo?
Jurkovič: V Rusiji sem kot
svetovalec deloval že med leti 1992 in 1996, kar je bilo zame zelo
pomembno izkustvo. Takrat je Rusija izšla iz Sovjetske zveze in je
bilo veliko zmede glede njene stvarnosti. Katoliška Cerkev se je po
stotih letih preganjanj začela organizirati. Ko smo bili spet
upravičeni do naše katoliške katedrale, je bilo v njej več
kopaliških bazenov v štirih nadstropjih.
Benedikt XVI. je bil poln
upanja in realizma. Dobro je poznal patriarha Cirila, saj ga je kot
metropolita srečal štirikrat. Med večerjo ob Benediktovem 80.
rojstnem dnevu, ki je bila pri Sveti Marti, je dejal, da ni vizije
Evrope brez prave vizije odnosov med katoličani in pravoslavci. Ti
odnosi se tičejo vse evropske družbe, ne samo Cerkve.
Alfa y Omega: Kaj se je spremenilo,
ko ste prišli vi?
Jurkovič: Trenutna kriza v vzhodni
Evropi (Ukrajina, op. ur.) je spremenila odnose med Rusijo in Evropo.
V Rusiji smo začeli živeti pod sankcijami EU. Dva svetova sta se
strogo razdelila. Spremenilo se je tudi razpoloženje prebivalstva do
Evrope, saj zdaj ljudje trpijo. Toda srečanje na Kubi je dokazalo,
da je Cerkev ostala zunaj tega konflikta, zavedajoč se, da je
potrebno nadaljevati dialog. Cerkev je vedno verjela, da mora slediti
svojo pot in se ne pustiti pogojevati od politike.
Alfa y Omega: Ima Patriarhat podobno
vizijo?
Jasno, da jo ima. Brez
dvoma obstajajo različne razlage položaja, toda srečanje med
papežem Frančiškom in patriarhom Cirilom pričuje, da so cerkvene
oblasti prepričane, da je potrebno nadaljevati z dialogom. Uradna
pozicija Cerkve je, da ostane zunaj konflikta in da pomaga v iskanju
rešitev za nastali položaj.
Alfa y Omega: Kako se je srečanje
pripravljalo?
Jurkovič: Malo nas je bilo, ki smo
vedeli zanj. Delali smo zelo diskretno. Mislim, da je to obrodilo
dober sad. Bilo je pomembno, da srečanja ni prehitro kaj pogojevalo.
Navajeni smo zadeve
gledati iz organizacijskega vidika, vendar kar se dogaja v Cerkvi ni
samo sad človeškega truda, temveč je sad Duha. Vsi papeži XX.
stoletja so hoteli izboljšati odnose z Rusijo, zlasti po padcu
Sovjetske zveze. Veliko se je delalo. V dvajsetih letih so bili trije
ali štirje poskusi, da bi se papež in patriarh srečala. L. 1997 je
na Dunaju skoraj uspelo. Pred desetimi leti smo prenesli Devico iz
Kazana iz Rima v Moskvo (Gre za ikono velike zgodovinske in čustvene
vrednosti za Ruse. Bila je v lasti Vatikana. L. 2004 jo je papež
Janez Pavel II. "vrnil" v Rusijo. Op. prev.). Ustvarili smo program
kulturne izmenjave. Ruski predsedniki so obiskali Vatikan. Vse to je
bilo pomembno. V vsem je neka kontinuiteta.
Alfa y Omega: Kako bo srečanje na
Kubi vplivalo na vsepravoslavno sinodo, ki bo meseca junija? Kako na
mešano katoliško-pravoslavno teološko komisijo?
Jurkovič: Vse, kar se bo še dolgo
dogajalo, se bo dogajalo pod tem znamenjem. Podoba objema je
izrednega pomena, skoraj ikonskega. Ko to podobo gledajo druge
pravoslavne Cerkve, se bodo čutile bolj svobodne v svojem komuniciranju z Rimom. Pomembno je, da je ta komunikacija s celotnim
pravoslavnim svetom. Fotografija objema lahko opogumi druge Cerkve,
ki imajo za sabo težko zgodovino, in jih spodbudi k dialogu med
kristjani.
Alfa y Omega: Je bližina ruskega
Patriarhata in ruske politične oblasti ovira za skupno pričevanje?
Jurkovič: Nepravično je ponavljati
te obtožbe, ne da bi razumeli zgodovinskih okoliščin. Ruska Cerkev
je mednarodna Cerkev, ki je navzoča v mnogih ljudstvih. Vendar vedno
ohranja ruski karakter. Katoličani živimo univerzalno
solidarnost, a ne smemo pozabiti, da pravoslavci živijo drugačno
cerkveno obliko. Je pa tudi res, da pravoslavci stalno stopajo
naprej. Današnja pravoslavna Cerkev je neodvisna bolj kot kdaj koli
prej. Danes so škofi imenovani od patriarha, prej se je država v ta
imenovanja vmešavala – podobno tudi v mnogih naših deželah. Ne
katoliška ne pravoslavna Cerkev nista nikoli imeli tolikšne
avtonomije.
Kazanska ikona Matere Božje, ki jo je Janez Pavel II. l. 2004 "vrnil" ruskemu patriarhu Alekseju II.. |
Ni komentarjev:
Objavite komentar