nedelja, 15. november 2015

Kakšna vojna proti Islamski državi?


Če nasilje, premoč ali zanemarjanje čuta za skupnost izvirajo iz kraljeve oblasti, gre to imeti za nepravičnost in zločin, to obsoja tako verski zakon kakor tudi politična modrost.
Ibn Haldūn, arabski mislec, XIV. stoletje, v delu Mukadima. Uvod v knjigo primerov

Zdi se skoraj nemogoče misliti, da bi v atomskem veku bila vojna uporabljena kot sredstvo za doseganje pravičnosti.
Janez XXIII., leta 1963, v okrožnici Pacem in terris (Mir na zemlji)

Iz obrambe v napad?

Še smo pretreseni zaradi krvavih pariških dogodkov. Islamska država tokrat ni udarila po razvidnem političnem cilju, kot je bilo v primeru napada na uredništvo Charlie Hebdo, kar smo razlagali kot napad na svobodo govora. Pač pa se je v Parizu zgodil – kot sem tvitnil dan potem - napad na rock'n'roll, na šport, na večer ob fast foodu in vinu, na prosti čas, skratka, napad na nas, ker smo, kakršni smo. Po 13. novembru smo tarče Islamske države vsi, ki živimo na nam lasten evropski način. Bolni islamistični umi nas imajo na muhi že zato, ker smo kristjani, ker smo ateisti, ker smo humanisti, ker pijemo alkohol, ker plešemo na veselicah, ker se valjamo po blatu na rock festivalih, ker se sončimo na plaži. Niti to, da smo muslimanskim beguncem odprli meje in dokazali evropsko človekoljubje, nas ne reši. Za fanatike smo vsi le Alahovi kazni zapisani “neverni psi”, t.j. nižja bitja, ki jih je dovoljeno pobiti.

Vsako napadeno bitje se brani. Po pariškem pokolu se bo zato gotovo okrepila naša obrambna drža glede tega, kar prihaja z Jutrovega. Tudi glede beguncev. Če smo do zdaj tehtali gostoljubje do beguncev in lastno varnost ter se odločali najprej za gostoljubje nato za varnost - kar je vsekakor znak, da smo Evropejci še Kristusovo potomstvo - bomo poslej na prvo mesto postavljali varnost. Ta zasuk je naraven in če ga bomo modro zastavili, ne bo na škodo beguncev, ki so med nami.

Veliko bolj težek in dolgoročno tvegan je naslednji korak - korak iz obrambe v napad. Islamska država mora pasti, kot je padla nacistična Nemčija. To je zdaj že jasno. Dan potem zahodni politiki govorijo o nujnih “silovitih in neusmiljenih dejanjih” za zaščito Francije (F. Hollande) ter da Islamske države ni dovolj “zamejiti, temveč jo je treba poraziti” (H. Clinton). V. Putin v tej smeri vojaško že deluje in zato žanje simpatije - ne samo tistih iz obvezne kvote rusofilov, ki jih najdeš v vsaki naciji – pač pa tudi mnogih drugih levičarjev in desničarjev iz širnega sveta.

Norberto Proietti, Frančišek se vrača iz vojne, Assisi (foto B.C.)
“Križarji vs. Saraceni”?

Historia magistra vitae est. Da je zgodovina učiteljica življenja, so rekli Latinci. Zdi se, da se bolj slabo učimo. Kajti, kot se najavlja, je pred nami še eno večje vojaško posredovanje Zahoda na Bližnjem vzhodu. Večno vračanje istega? Sama po sebi se namreč vsiljuje podoba tako “saracenskih” vdorov v Evropo kot “križarskih” vdorov v srce Levanta. Kot da sta ti dve civilizaciji igrači v areni ciničnih bogov in se morata zaradi njih zabave in po samo njim znanih urnikih vsake toliko stepsti.

Papež Janez Pavel II. je bil odločno tako proti prvemu (1991) kot proti drugemu (2003) posredovanju zahodnih sil v Iraku. Za razliko od politikov, ki so voljeni vsake štiri leta, papež stvar vidi drugače in dolgoročneje. Vojne zahodnjakov na Bližnjem vzhodu namreč resda rešijo kak sprotni problem, a obenem ustvarjajo konfliktna stanja na zalogo. Na ulicah naredijo navidezni mir, po kleteh se istočasno krepi zver.

Je pa 13. januarja 2003, v času priprav na posredovanje v Iraku, papež Janez Pavel II. v nagovoru diplomatskemu zboru dejal: “Ne smemo si pomagati z vojno, četudi bi slednja zagotovila neko skupno dobro. Vojna pride v poštev le kot skrajna možnost (estrema possiblità) ob spoštovanju precej strogih pogojev (ben rigorose condizioni).” Torej papež, ki je bil proti vojnama v Iraku, se na načelni ravni vendarle ni odrekel starodavni doktrini o pravični vojni, ki jo povzema tudi Katekizem katoliške Cerkve (prim. KKC 2263 in 2309).

Pogoji, da je vojaško posredovanje upravičeno

Kateri so ti “precej strogi pogoji”? Jih bo morebitno odločnejše vojaško posredovanje proti Islamski državi upoštevalo? Na podlagi tradicionalnega katoliškega nauka o pravični vojni, si zastavimo sedem vprašanj. Le če na vseh sedem odgovorimo pritrdilno, je vojaško posredovanje upravičeno (pravično). Dovolj je, da pri enem izmed njih dvomimo ali nanj celo odgovorimo nikalno, vojaško posredovanje ni upravičeno.*

1. Ali bo vojaški poseg odobrila legitimna avtoriteta?
Avtoriteta, ki naj bi odobrila to vojno, bi moral biti Varnosti svet ZN. Izjemno pomemben je pristanek regionalnih sil kot Iran, Turčija, Saudska Arabija. Avtoriteta in sodelovanje islamskih držav je potrebna tudi v izogib v naši kolektivni (pod)zavesti čemečega vzorca “križarji vs. Saraceni”.

2. Ali je razlog za vojaški poseg tehten in pravičen?
Razlog je nezaslišano nasilje Islamske države do civilnega prebivalstva na svojem območju, nasilje ki dobiva razsežnosti genocida, ter njena teroristična dejavnost drugod po svetu. Vojno posredovanje se bo lahko naslonilo zgolj na ta razlog. Še najmanj primeren razlog je maščevanje.

3. Ali je namen posredovanja iskren in pravičen?
Končni namen mora biti zaustavitev nasilja, zaščita ubogih ter vzpostavitev miru v regiji. Če bodo napadalci (Zahod in regionalni zavezniki) pri tem potihoma zasledovali druge ekonomske in politične cilje, posredovanje ni upravičeno.

4. Ali je uporaba sile zadnje sredstvo?
Dokler obstajajo kakršnekoli možnosti za diplomatsko in politično rešitev sovražnosti z Islamsko državo, ne smemo uporabiti sile. Takih možnosti, kot je trenutno videti, žal ni na vidiku.

5. Si lahko z gotovostjo obetamo, da bo vojaško posredovanje uspešno?
Je Islamsko državo sploh moč vojaško poraziti? Ali je zagotovljeno, da bo vojaški poseg hiter in učinkovit? Se bo grožnja terorizma po vojaškem porazu Islamske države res zmanjšana?

6. Ali bo pridobljena dobrina odtehtala povzročeno škodo?
Kljub uspešnemu posegu lahko nastopi veliko beguncev, civilnih žrtev, ogromno je lahko materialne in okoljske škode. Smo prepričani, da bo več koristi kot škode?

7. Ali bodo uporabljena pravična sredstva?
Ali bo vojna potekala s takšnim orožjem in po takih postopkih, da bo čim manj žrtev, uničenja, stranske škode?


* Naslanjam se na moj članek o vprašanju pravične vojne, ki sem ga objavil v Družini l. 2003 pred vojaškim posredovanjem v Iraku. Takrat sem na podlagi sedmih vprašanj zaključil, da nameravano posredovanje v Iraku ne odgovarja doktrini pravične vojne in da torej ni upravičeno. 

5 komentarjev:

  1. In ravno to je poglavje iz katekizma, ki mu ne najdem mesta v katekizmu. In ki je tudi vsaj čuden.
    Kdo pravi da je OZN neka avtoriteta? Avtoriteta je tu kvečjemu Holland.
    Tudi ostalim "kriterijem" ne vem, če bi našli eno samo vojno, ki jim ustreza.
    Vsa ideja o "pravični vojni" je bolj podobna tisti, ki so nas komunusti o njej učili v JLA.
    Kako je to sploh zašlo v kompendij in zakaj, pojma nimam.
    A bojim se da niti tisti, ki bi morali vedeti enako nimajo pojma.

    OdgovoriIzbriši
  2. Nisem "izvedenec" za "take stvari" kot so vojna, begunci ali terorizem. Berem, da diplomatske rešite ni videti, alternativa je baje kaka pravična vojna. Premalo in tiho in nevidno v širšem medijskem prostoru se razpravlja o tem, kje so vzroki in kako odpraviti vzroke. Poleg tega pa moje skromno razmišljanje (to ne velja za posamezne teroristične celice, kar je bistveno težje nadzorovati): IS od nekod ima orožje. In streljivo. Prej ali slej verjetno bi jim oboje pošlo (ali vsaj streljivo), če jim to nihče ne prodaja oz dostavlja. Potem pa nimajo več veliko s čim se bojevati oz groziti, ali bodo s pestmi hodili po svetu?

    OdgovoriIzbriši
  3. Mainstream mediji v EU na veliko razpredajo o vsem nogočih do potankosti izdelanih varnostnih ukrepih, s katerimi bodo bojda zaustavili islamski terorizem, hkrati pa skozi na stežaj odprta vrata brez kontrole vabijo milijone potencialnih islamskih teroristov v EU.

    Zdaj pravijo, da bodo za vsako ceno uničili IS. Enako so pred časom govorili glede Al-Kaide. Kaj bodo uničevali v prihodnosti?

    Odkar je duhovniški ljublljenec slovenskih mainstream medijev, ki niso samo bleferski, kot to velja za zahodne, pač pa tudi kriminalni, avtor tega bloga - p. Branko Cestnik, v njihovem najbolj razvpitem komunističnem trobilu, Delu, demokrata in osamosvojitelja Janšo naganjal iz slovenske politike, je tudi znotraj RKC medijev dobil status nedotakljivega prvega med prvimi. V katerokoli publikacijo, ki je v pristojnosti RKC, pokukakte, iz nje skoči p. Cestnik s svojimi globokumnimi družbenimi analizami.

    Kaže, da poleg žlahtne desnice - stranke NSi, zdaj dobivamo tudi žlahtno Cerkev RKC. Vse je namreč žlahtno tam, kjer je denar. V Sloveniji je to na žalost denar, ki je nakopičen na desettisočih truplih tistih, ki niso hoteli biti žlahtni, ter kalvarijah njihovih današnjih naslednikov, ki tudi nočejo biti žlahtni.

    Vseeno upajmo, da bo pokončnost zmagala nad žlahtnostjo, razum nad slabomunostjo in dobrota nad zlom. Ne samo v Sloveniji pač pa tudi v EU.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. O vseh ali skoraj vseh osamosvojitvenih in tudi post osamosvojitvenih politikah je bilo napisanih že toliko kritik, da bi bilo najbolje, da bi se izvršila lustracija z prepovedjo nadaljne udeležbe v politiki in vodenju države vsem kritiziranim politikom ter na njihovo mesto imenovati mlade neobremenjene kadre, ki niso njihovi bližnji ali daljni sorodniki.......

      Izbriši
  4. Mislim, da je vojna v danem primeru na žalost vsekakor potrebna, pa naj bo pravična ali nepravična, saj je bila storjena krivica naši družbi.......

    OdgovoriIzbriši