V
evropskem kulturnem prostoru je islam kot vir znanosti in kulture ter
kot posrednik antičnih znanj zatonil v pozabo, deloma pa je bil
zavestno zanemarjen. (…) V resnici pa so prav islamski misleci in
učenjaki odločilno vplivali h kulturni dediščini, na katero se
sklicujejo Evropejci.
Nina
Svetlič v spremni besedi slovenskega prevoda
knjige Mukadima. Uvod v knjigo primerov (Krtina,
2009) srednjeveškega arabskega avtorja Ibn Halduna.
Zahodna
civilizacija svoj razvoj v marsičem dolguje ravno islamski kulturi,
ki svoje svetovno-zgodovinske vloge ni igrala zgolj v posredovanju
helenistično-antične dediščine (predvsem Aristotelovih in
Platonovih spisov), temveč v ustvarjanju izvirnih filozofskih del in
znanstvenih dosežkov tako na področju matematike, naravoslovja in
astronomije, kot tudi jezikoslovja, geografije in tehničnih izumov.
V
zadnjem času pa je postalo tudi popularno trditi, da je naša
civilizacija domala vse „dolžna“ islamu. Nihče pa se ne vpraša,
zakaj je nekoč tako „napredna“ kultura zaostala v vseh pogledih.
Irshad
Manji v knjigi Kaj je narobe danes z islamom? Poziv
k poštenosti in prenovi (Društvo Znamenje, 2008)
V kateri kalifat?
Ne se ustrašiti. Ne vabim vas na izlet
v samooklicani kalifat Islamske države, ki ni nič drugega kot
sprimek blaznežev, morilcev in posiljevalcev, in katerega moralni,
politični in vojaški konec ne more in ne sme biti drugačen, kot je
bil konec nacistične Nemčije. Vabim vas v neki drugi kalifat; v
tistega, ki ga že dolgo ni več, a ko je bil, je bil tako sijajen,
da ga še danes štejemo v najvišji razred evropske kulturne
dediščine. Vabim vas v Kordovski kalifat (po špansko El Califato
de Córdoba).
Córdoba (foto B.C.) |
Pred dvema letoma sem prvič in morda
zadnjič v življenju obiskal andaluzijsko lepotico Kordovo
(Córdoba). Stanoval sem v strogem centru mesta v bivšem
dominikanskem samostanu, v ostanku katerega je zdaj klaretinska hiša.
To je tisti samostan, v katerem je sloviti prvi Veliki inkvizitor
Tomás de Torquemada načrtoval ukrepe proti Judom in Mavrom, kakor
tudi nadzorni sistem za konverze, se pravi, za tiste Jude in Mavre,
ki so se sicer spreobrnili v krščanstvo, a njih iskrenost naj bi
bila vprašljiva. Prvo noč v Kordovi sem zato razmišljal o
inkviziciji, prebiral neko tozadevno publikacijo in srh me je
spreletel: „Sem morda nastanjen v celici, v kateri je pred pol
tisočletja v poznih nočnih urah svoje poteze tuhtal sam Veliki
inkvizitor Torquemada?“
Že drugi dan sem pozabil na
inkvizicijo. Vzrok? Srečanje s slavo in odličnostjo kalifata.
Označbo kalifat sem v tem
pisanju navrgel iz retoričnih razlogov, v mislih pa imam seveda
sijaj španskega islama, ki je trajal še dolgo po koncu kordovskega
kalifata (l. 1031), v bistvu vse tja do padca Granade (l. 1492). Naj
mimogrede opozorim na zanimivo izročilo, ki pravi, da naj bi bil
prvi kordovski kalif Abderramán III. po materi Slovan. Slovani –
tudi „iz bivših rimskih provinc Ilirije in Panonije,“ piše eden
izmed španskih virov - so bili v muslimansko Španijo prodajani kot
sužnji. To vemo. O tem nenazadnje govori stara slovenska legenda o
Lepi Vidi. Manj vemo, da so nekateri izmed njih sčasoma postali
močni in vplivni. Po razpadu kordovskega kalifata je kakšna izvorno
slovanska dinastija (zdaj že povsem arabizirana) za nekaj desetletij
celo imela svojo državico (taifa, Wikipedia).
Kakor koli, v teh zmedenih dneh
„načrtne invazije narodov Bližnjega vzhoda na Evropo“ (S. Erlah
na svojem blogu) oz. islamskega „tretjega poskusa osvajanja Evrope“
(D. Črnec v Reporterju) ter v času „idiotske pozicije prebivalcev
farme idiotov“, ki s papežem Frančiškom na čelu te nove turške
nevarnosti ne spregledamo (prim. Erlah), bi srečanja s spominom na
kordovski kalifat privoščil mnogim, ki islam med vrsticam ali pa
naravnost razglašajo za zavrženo religijo.
Voda, rože in sožitje
Córdoba - ulica (foto B.C.) |
„Córdoba. Lejana y sola. / Kordova.
Oddaljena in sama,“ je spesnil Federico García Lorca. Najprej bele
ulice in dvorišča polna rož ter vodometnih mojstrovin. Vse to je
danes seveda drugačno kot pred tisoč leti, toda ideja je ista:
veseliti se življenja in svoje bivanjsko okolje vsaj malo približati
podobi rajskega vrta. Kordovski Arabci so namreč v teh krajih imeli,
česar v puščavah niso imeli – vodo. Še več, imeli so tekočo
vodo v lastnem bivališču. Skoraj otroško veselje nad vodo in
cvetjem, ki ga še danes čutiš na ulicah in dvoriščih Kordove, ne
more priti iz pokvarjene, zlohotne, mračnjaške duše, mar ne?
Nato obisk muzeja v stolpu ob reki
Guadalquivir na koncu rimskega mostu. V oči pade nazorna maketa
andaluzijske pokrajine in namakalnih sistemov izpred tisoč let. Sama
matematika in fizika. Ali bi zmogla iracionalna religija, kot
nekateri novi varuhi krščanske Evrope pojmujejo islam danes,
ustvariti tovrstno tehnološko čudo v času, ko smo Karantanci in
drugi Evropejci doživljali obdobje, ki ga zgodovinopisje označuje
kot saeculum obscurum – temni vek?
V muzeju izveš tudi o družbeni
filozofiji kordovskega kalifata, ki je seveda dajal prednost islamu, znal usekati po upornih kristjanih, vendar daleč od tega, da bi na svojem območju vehementno zatiral
krščanstvo in judovstvo. Politično umni Arabci so vedeli, da s
strpnostjo do drugih ver dosežeš več kot z njih zatiranjem. Prav
šokiran ostaneš ob podatku, da so v visokem srednjem veku na
iberijskem polotoku muslimanski, judovski, krščanski učenjaki
določen čas imeli celo namen ustanoviti skupno univerzo.
Sožitje različnih in napredek
znanosti – ali ni to formula, ki smo jo tostran Pirenejev
povzdignili z nekajstoletnim zamikom? Ali si ni pravica do svobodne
misli, ki jo je v XII. stol. utemeljeval kordovski filozof Ibn Rušd
(latiniziran kot Averroes), v Evropi dokaj pozno utirala pot?
Proti jugu obrnjena mošeja, ki je
katedrala postala
Toda največ, kar ti da „oddaljena in
sama“, je kordovska mošeja-katedrala (šp. Mezquita-catedral, sl.
tudi Velika mošeja). To ni edina mošeja v Andaluziji, ki ni
pravilno usmerjena proti Meki, toda njeno odstopanje je tolikšno, da
ne more biti slučajno. Ni povsem jasno, čemu so jo postavili v
smeri juga. „Heretične“ smeri, a edinstvena in lepa do nebes.
Klaretinski pater Joanes iz Indonezije,
s katerim sva takrat šla na potovanje po Andaluziji, je povedal o
njemu znani družini indonezijskih muslimanov, ki živijo v Madridu.
Ko je ta družina prvič obiskala Kordovo, je njihova dvajsetletna
hči na dvorišču pred mošejo-katedralo zajokala. Zajokala, ker ta
mošeja, ena najlepših stavb na svetu, ni več muslimanska. Jočejo
judje pod Tempeljskim gričem, jočemo kristjani pred carigrajsko
Sveto Sofijo in jočejo muslimani pred kordovsko mošejo.
Córdoba - stičišče mošeje in katedrale (foto B.C.) |
Ko je krščanska vojska l. 1236 na
nekrvav način vkorakala v Kordovo, pravi zgodba, se je kastiljski
kralj Fernando III. ustopil pred mošejo in ni hotel vstopiti. Iz
spoštovanja. Dejal je, da se ne spodobi, da v tako zgradbo prvi
vstopi oboroženi mož. Poklicali so zato škofa, božjega
namestnika, da je prvi vstopil on. (No, škof je vstopil prvi tudi
zato, da opravi obredno purifikacijo prostora.) Še danes so žive
polemike o tem, kako prav in kako narobe je ravnala krščanska
oblast po prevzetju mošeje. Slednje ni porušila. To je dobro.
Ohranila je tudi mozaike z napisi iz Korana. To je presenetljivo
tolerantno. Nakar so Kastiljci del mošeje spremenili v katedralo.
Razumljivo za tisti čas, toda zakaj na tako grd način? Tepež dveh
slogov na sredi ene najlepših zgradb na svetu zaboli še danes.
Idžtihad, ki ga
(skoraj) več ni
Srečaš se s slavo kordovskega kalifata. Najprej ti vzame sapo. Celo
krivega se počutiš, da tovrstnega islama prej nisi bolje poznal. Ko
prideš k sebi, sledi vprašanje: „Če je bil španski islam tako
sijajen, kako to, da ga ni več?“ In: „L. 1000 je bila Kordova
največje evropsko mesto, kako to, da je danes 'oddaljena in sama'?“
Irshad Manji (s spleta) |
Novinarka in predavateljica Irshad Manji, muslimanka, se v posebnem
poglavju svoje knjige Kaj je narobe danes z islamom? med
drugim sprašuje tudi o zatonu sijaja srednjeveškega islama.
Poglavje nosi (strašljivo) provokativen a docela pošten in natančen
naslov Kdaj smo nehali misliti? Kako to, da je znanstvena in
(proto)humanistična islamska civilizacija na neki točki obstala in
v zadevah razuma prepustila primat evropskemu krščanstvu? Kdaj in
zakaj je torej islam nehal biti „kordovski islam“? Bodo res prvi
krivec islamskega kulturnega preloma in nazadovanja križarske vojne,
kot nam vcepljajo v glavo marksistični učitelji zgodovine?
Irshad Manji meni, da je „zlati vek islama“, ki ga zgodovinarji
datirajo med l. 750 in l. 1258 (padec Bagdada v mongolske roke), začel
svoj zaton l. 909. Takrat so šiiti razglasili svojo ločeno vlado.
Bagdadski kalifat se je na ta razkol, ki je še danes prva rana
svetovnega islama, odzval s postopnim dogmatiziranjem in postopno vse
manjšo toleranco do kritičnega in „drugačnega“ mnenja. Irshad
Manji nas pouči, da se je v tem procesu zgodila nekakšna odprava
vrline idžtihada (ki ga ne gre zamenjati z džihadom).
Idžtihad (t.j. neodvisno mišljenje, prim. članek o Irshad na pogledi.si) je izvorno to, kar so v krščanskem svetu hermenevtika,
interpretacija, eksegeza, zgodovinsko-kritični pretres svetih
tekstov, aggiornamento, itd... „V le nekaj generacijah je
Bagdad poskrbel, da se je še nekaj zaprlo – vrata idžtihada in s
tem tradicija neodvisne misli. Pod pretvezo, da ščitijo svetovni
muslimanski narod pred neenotnostjo (...), so učenjaki, ki jih je
potrdil Bagdad, sklenili zamrzniti razprave znotraj islama,“ piše
Irshad.
Samo vprašanje časa je bilo, kdaj se
bodo „vrata
idžtihada“ zaprla tudi med španskimi muslimani in se bo začel
zaton vsega, kar je bila in kar je predstavljala Kordova okrog l.
1000. To se je zgodilo v času velikega napredovanja krščanskih čet
proti jugu iberijskega polotoka (XIII. in XIV. stol.). Ko so španski
muslimani prosili za vojaško pomoč v severno Afriko, je od tam
skupaj z bojevniki prišla tudi manj racionalna in tolerantna inačica
vere, ki jo Irshad označuje za „plemensko“. Zlate dobe islama je bilo kmalu konec tudi na evropskih tleh.
Če kdo ne more v Kordovo...
... da bi se tam
poučil o sijaju, ki ga je zmogel islam, naj gre vsaj na Ptuj.
V muzeju na
ptujskem gradu bo našel oddelek turkerij - v Srednji Evropi
naslikanih slik Turkov in Turkinj. Lahko se bo sam prepričal, kako
so že pred 400 leti „stereotipno podobo največjega sovražnika
krščanstva predvsem na upodobitvah, ki niso bile namenjene
propagandi, ampak so bile zasebnega značaja, nadomestile realnejše
podobe. Nastajati so začele zbirke slik, ki pričajo o zanimanju
bogatih in izobraženih Evropejcev za tuje kulture, o njihovih
predstavah o skrivnostnem, bogatem in eksotičnem Orientu.“ (vir) Na razstavi Srečanje z Jutrovim, ki je bila na ptujskem gradu l.
1992, smo celo zvedeli, da so se v XVII. stol. nekateri premožni
Evropejci priložnostno oblačili po turško (morda prvi med njimi na
Vipavskem rojeni diplomat Žiga Herbestein). Pomislite, modni trendi
iz Istanbula še v času direktnega spopada civilizacij! Vse to
priča, da je tudi v naših krajih že včasih „hudi Turek“
zmogel biti dojet kot le človek, ki ima svoje odlične in manj
odlične plati.
Če
smo take hermenevtike bili zmožni včasih, zakaj je ne bi bili tudi
v letu 2015, ki, kot premiki migrantskih rek napovedujejo, odpira
novo poglavje odnosov med krščanskim Zahodom (pogojno rečeno
„krščanskim“) in islamskim Jutrovim? Nekaj tednov nazaj sem
tvitnil: „Radikalni islam? Če ga boste hoteli, ga boste imeli.
Bolj ko boste begunce stigmatizirali, da so skrajni, večja je
možnost, da to postanejo.“ Zdaj dodajam: bolj ko bomo v njih
videli predstavnike in potomce odličnih narodov in tradicij, bolj bodo spodbujeni,
da dajo vedno več odličnega na plan.
Lahko se je ponašati s slavno preteklostjo....ampak nobena človeška stvaritev ni nastala sama od sebe.Po oropani Aleksandriji so mnogi narodi zaživeli na svojski način, prisvojili so njeno znanje in se oklicali za avtorje... je pa zato moral propasti stari Egipt, Grčija itd... Slovani so pa imeli radi zemljo, orali polja, do največjih višin v gorah so imeli travnike in pašnike...vedeli so, da je negovana zemlja več vredna kot pa kamnite zgradbe narodov ob morju in pesku ter kamnu...namesto zgradb so sadili lipova drevesa in gojili čebele. Vsi narodi, ki ohranjajo temeljno stvarstvo narave imajo doto za prihodnost.
OdgovoriIzbriši