Alhambra, Granada, Španija (foto B.C.) |
Ko je oktobra 2010 nemška kanclerka Angela Merkel samozavestno in odločno dejala: „Multi-Kulti se je absolutno izjalovila“ (link), je svetovna javnost napeto prisluhnila. Nemška kanclerka je pač nemška. Nemci so se v povojnem času posebej odlikovali s sprejemanjem tujcev v svojo deželo. Gnala jih je zgodovinska krivda, potreba, da se dokažejo kot odprti za vse narode sveta. Gnala jih je tudi gospodarska potreba po delovni sili. Poleg tega so Nemci v sodbah natančni in disciplinirani. Če torej Merklova trdi, da je strateški politični projekt multikulturne družbe nasedel, mora situacija biti zelo resna in vredna premisleka.
V tem prispevku bomo najprej pogledali
v zgodovino. Kajti v zgodovini je prisotno oboje. Imamo linijo, ki
ima težave z multikulturnostjo in večrasno družbo, in linijo, ki
se trudi vzpostavljati do tujca in manjšin prijazno okolje.
Večni trud za strpnost med narodi
Ko poslušamo kakšnega mladega
aktivista, ki se zavzema za sožitje s tujci, dobimo občutek, da je
multikulturnost izum moderne dobe. Kot da so vsa stoletja in
tisočletja do zdaj bila zavožena in kot da je šele sedaj nastopil
čas blaženega sobivanja. Velikokrat je tovrstna poenostavitev v
sorodu z mnenjem, da je v preteklosti poglavitni vir nestrpnosti med
narodi bila prav religija.
Stvari stojijo drugače. Enako kot
rasistična skušnjava se skozi zgodovino pojavlja želja in zmožnost
živeti s tujcem.
Veliki antični in srednjeveški
imperiji so do maksimalnega razcveta prišli le, če so znali biti
multietnični in multikulturni (četudi so istočasno vzdrževali
sužnjelastniško in fevdalno notranjo ureditev). Grčija Aleksandra
Velikega in Rim v času največje ekspanzije sta na osvojenih
ozemljih uvajala svoj red in trgovino, spoštovala pa tamkajšnjo
kulturo in religijo. „Krščanski imperij“ Karla Velikega sledi
grško-rimski formuli ter je dodatno oplemeniten z novozaveznim
idealom bratstva med narodi, ki ga Jezus ubesedi v stavek: „Tujec
sem bil in ste me sprejeli“ (Mt 25,35). Tudi islamsko zavzetje
Španije je pospremljeno z uvajanjem pravne in politične zaščite
za podjarmljene kristjane. Islam pokaže zmožnost za strpnost, ki je
sploh značilna za velike svetovne religije.
Še med večstoletnima nasprotnikoma
Evropo in Turčijo zasledimo obdobja miru, sodelovanja in pozitivne
radovednosti. Šlo je tako daleč, da je nekaj časa med
srednjeevropskimi plemiči obstajala moda oblačiti se po turško,
o čemer pričajo t.i. turkerije v ptujskem pokrajinskem muzeju.
Med krščanskimi voditelji še
spomnimo na madžarskega kralja Štefana, ki svoje ropati vajene
podložnike vzgaja k sprejemanju popotnika in tujca, kar je
pravzaprav pomenilo vstop Madžarov v evropski kulturni krog, ter na
špansko kraljico Izabelo Kastiljsko, ki razglasi Indijance v novih
deželah za španske podložnike (državljane), kar je odprlo pot
mešanim zakonom in zamejilo zlorabe.
Ko govorimo o zgodovini slovenskega
naroda, radi pozabljamo, da Slovenci nismo preživeli le zaradi naše
ljubezni do jezika. Preživetje nam je omogočala tudi tisočletna
vpetost naših dežel v Sveto rimsko cesarstvo. Če ta državna
tvorba ne bi bila multikulturna in multietnična, bi Slovenci nekje
na poti skozi srednji vek verjetno izginili.
Večna skušnjava rasizma in kulturnega monizma
Morda najstarejši rasistični zapis izhaja iz starega Egipta. 1900 let pred Kristusom je faraon Sestor III. prepovedal „vsakemu črncu“ vstop v Egipt. Rasizem je prisoten v veliki antičnih civilizacijah in ekonomijah. Tako Grčija kot Rim sta svoje sužnje v veliki večini dobivala iz podjarmljenih tujih ras in za tujce na sploh uporabljala slabšalne izraze. Zgodovinar Henri Lévy-Bruhl meni, da je v Rimu tujec pomenil sužnja, suženj pa je lahko bil le nekdo, ki je tudi tujec.
Večna skušnjava rasizma in kulturnega monizma
Morda najstarejši rasistični zapis izhaja iz starega Egipta. 1900 let pred Kristusom je faraon Sestor III. prepovedal „vsakemu črncu“ vstop v Egipt. Rasizem je prisoten v veliki antičnih civilizacijah in ekonomijah. Tako Grčija kot Rim sta svoje sužnje v veliki večini dobivala iz podjarmljenih tujih ras in za tujce na sploh uporabljala slabšalne izraze. Zgodovinar Henri Lévy-Bruhl meni, da je v Rimu tujec pomenil sužnja, suženj pa je lahko bil le nekdo, ki je tudi tujec.
Posebna zgodba je antisemitizem. Tudi
ta ima zasnovo v grškem in rimskem obdobju. Grki so za časa
Ptolomejcev tudi s krutimi metodami poskušali helenizirati Jude,
Rimljani so jim l. 70 porušili tempelj. Antisemitizem se je
nadaljeval skozi krščansko ero vse v današnji čas, ko more ideja
o „hudobnem Judu“ združiti skrajno desnico, skrajno levico (ki
je tradicionalno protiizraelska) in povprečnega Arabca. Med mnogimi
razlogi za antisemitizem izvzemimo teološkega, ki ga je razdelal
nekoč ateist nato pa katoliški filozof in prijatelj Janeza Pavla
II. André Frossard.
Frossard je mnenja, da Judje „gredo na živce" tudi zato,
globinsko pa predvsem zato, ker so prva priča enega in edinega
živega Boga. Nacistični načrt, po katerem bi Judje morali
popolnoma izginiti iz obličja zemlje, je načrt odstranitve prvih
monoteistov za pričetek poganskega imperija.
Novoveški rasizem, ki se je v XX.
stoletju razrasel v kompaktne in politično močne rasistične
ideologije, je dobil zagon ob odkritju Amerike, ko so evropski
osvajalci razpravljali, če tamkaj odkrito prebivalstvo ima dušo,
torej, če so Indijanci sploh ljudje. Poleg osvajanja zgodovinar
François de Fontette vidi še drugi impulz. Prav tako v XVI.
stoletju se je namreč začel proces razgraditve krščanske Evrope.
Ljudi je vse manj označevala pripadnost veri in fevdalnemu gospodu
(ki je velikokrat bil vodja, danes bi rekli, multinacionalnega
podjetja) ter vse bolj pripadnost narodu. Nacionalna prebuja je
prinesla veliko dobrega (Slovencem prvo knjigo), a se je kmalu
začela kazati tudi kot novi vir nestrpnosti.
Ob tem ne smemo pozabiti na dogajanje,
ki je usodno zaznamovalo rasizem novega veka. To je trgovina z
afriškimi sužnji. Združene države Amerike so v XVIII. stoletju
svojo demokracijo začele tam, kjer jo je zaključila antična
Grčija: s sužnjelastništvom. Ekonomski razlogi so narekovali
rasistični pogled na svet, ki so ga (bolj potihoma sicer) prevzele
tudi evropske kolonialne sile. Črna koža je postala sinonim za
manjvredno raso. Da so črnci uporabni zgolj kot brezpravna delovna
sila, se je v fundamentalističnih krogih poskušalo utemeljevati
celo s Svetim pismom. Ameriško državljanstvo bivši sužnji
dosežejo l. 1868, severnoameriški Indijanci pa šele l. 1924.
Z nacizmom in tovarnami smrti za Jude,
Cigane pa tudi Slovane je novoveški rasizem prišel do vrhunca.
Komunizem je izvajal represijo na idejni osnovi, vendar tudi na
etničnem področju ni bistveno zaostajal za nacizmom. V Rusiji so za
časa Stalina poniknile cele etnije in narodi, Ukrajinci so bili
posebna tarča sovjetske tiranije, baltske republike so bile
podvržene rusifikaciji.
Neuspešna „Multi-Kulti“ in vzpon
islama
Posledica nacističnega holokavsta in
vzhodnoevropske komunistične strahovlade je bila, da smo po vojni v
politiko in v šolo začeli načrtno uvajati multikulturno vzgojo.
Multikulturnost je skupaj s človekovimi pravicami postala politična
dogma in plemeniti nagib, na katerem je grajena Evropska Unija. Zdaj (l. 2010) Merklova pravi, da je „Multi-Kulti“ nasedla. Kaj je narobe z
integracijo tujcev v evropski prostor? Ali nazadujemo v smer nestrpne
in monokulturne družbe?
Nemška kanclerka je (l. 2010) pojasnila: „Integracija
ne pomeni živeti drug ob drugem pač pa drug z drugim ter živeti na
skupnem temelju naših vodilnih vrednot in nemške krovne kulture
(Leitkultur), ki izhaja iz judovsko-krščanskih korenin ter je
skovana iz krščanstva, humanizma in razsvetljenstva.“ Povedano
drugače: tujci so se v Evropi začeli vse boj getoizirati. Vse manj
sprejemajo vrednostno lestvico in krovno kulturo demokratičnega
Zahoda. Kdo je torej problem? Staroselci ali priseljenci? Kakorkoli
že, četudi bodo eni krivi več, drugi pa manj, morajo za sanacijo
razmerja na terapijo oboji.
V zgodbi gre posebno mesto islamu.
Italijanska pisateljica Oriana Fallaci je v knjigi Bes in ponos v
predvidevanjih o nevarnosti islama za Evropo presenetila ves svet.
Papeža in zahodne politike je obtožila naivnosti in razprodaje
svetinj muslimanom, ki so po njenem na evropskih tleh le gostje. Naše
mnenje je, da je islam le toliko „nevaren“, kolikor negotova je v
svoji identiteti Evropa. Islam zgolj vstopa v prazen prostor. Tako v
fizičnem (velika delavska naselja v Porurju npr.) kot v duhovnem
smislu (nihilizem in izvotljeno porabništvo). Vrh vsega ima islam pravico sanjati o islamizirani Evropi, kakor imajo kristjani pravico
sanjati o evangelizaciji vsega sveta.
Islamski dejavnik je v debati še kako
dobrodošel. Gre za veliko svetovno religijo, ki je že s samo
navzočnostjo razgalila politično nezadostnost Evrope. Islam
vznemirja in čas je, da izprašamo Evropo, njeno politično in
intelektualno elito, kam je zapravila kapital multikulturnosti? Kje
se je zmotila? Kaj je ostalo od ideala večrasne družbe?
Strateške napake - strateške
priložnosti
Postavimo nekaj tez o šibkih točkah
evropskega ideala multikulturnosti in multietničnosti. Teze niso
dokončne, so bolj podlaga za nadaljnjo razpravo.
1. Klasični antirasizem je v krizi. René Gallisot, strokovnjak za dotične teme, je že pred dvajsetimi leti zapisal, da je klasični antirasizem prav tako žrtev „psihoze drugega“ kot rasizem. Oba izhajata iz napihnjene podobe drugega, tujega, drugačnega. V Sloveniji lahko to tezo potrdimo v primeru polemike o t.i. izbrisanih.
2. Iz gospodarskih razlogov smo vsi vpleteni v globalni rasizem. Multikulturnost je sicer politični in vzgojni hit, vendar na koncu imamo vsi radi poceni izdelke iz daljnih dežel s „poceni“ (izraz, za katerim se skriva marsikaj zlega) delovno silo. Tudi v Sloveniji je povsem razumljivo, da nižja in slabo plačana dela opravljajo tujci. Do pred nekaj meseci tuji delavci sploh niso bili medijsko in politično zanimivi. Bili so nikomur pomenljive sive sence na gradbiščih. Multikulturnost, ki ni iskrena in dosledna, tudi ne more biti uspešna.
1. Klasični antirasizem je v krizi. René Gallisot, strokovnjak za dotične teme, je že pred dvajsetimi leti zapisal, da je klasični antirasizem prav tako žrtev „psihoze drugega“ kot rasizem. Oba izhajata iz napihnjene podobe drugega, tujega, drugačnega. V Sloveniji lahko to tezo potrdimo v primeru polemike o t.i. izbrisanih.
2. Iz gospodarskih razlogov smo vsi vpleteni v globalni rasizem. Multikulturnost je sicer politični in vzgojni hit, vendar na koncu imamo vsi radi poceni izdelke iz daljnih dežel s „poceni“ (izraz, za katerim se skriva marsikaj zlega) delovno silo. Tudi v Sloveniji je povsem razumljivo, da nižja in slabo plačana dela opravljajo tujci. Do pred nekaj meseci tuji delavci sploh niso bili medijsko in politično zanimivi. Bili so nikomur pomenljive sive sence na gradbiščih. Multikulturnost, ki ni iskrena in dosledna, tudi ne more biti uspešna.
3. Kulturni in moralni
relativizem je smrt multikulturnosti. Zahodnjak, ki mu je vseeno,
če Bog je ali če ga ni, in ki podobno vseenost vnaša v moralno
sfero, ne more biti verodostojen sogovornik tujcu s trdnimi verskimi
in moralnimi načeli. Za uspešen dialog sta potrebna dva s stališči,
ne pa nekdo, ki nima stališč, ki relativizira družinsko in spolno
moralo, ki zanika svoje korenine in je iz tega naredil celo nekakšno
modno muho. Tak sogovornik postane zlasti za pravovernega musliman
zlahka odveč.
4. Politična zloraba imigrantov. Dogajala
se je po vsej Evropi. Desnica je nastopila kot računalnik, katerega
najpomembnejši program je antivirusna zaščita, levica pa kot
računalnik brez kakršnekoli zaščite. Desnim so tujci koristili za
vzbujanje strahu in želje po varnosti, levi so se brž postavili za
njihove odvetnike, računajoč seveda na njihove glasove. Družbenega
problema, ki se ga lotiš manipulativno, pa ne moreš nikoli rešiti.
Je kot boomerang, ki se vedno znova vrača. Če je torej desnica do
tujca zadržana, levica tujca ne prepriča. V obeh primerih nastane
usoden komunikacijski šum. Migranti se začnejo politično
organizirati po svoje brez navezav na tradicionalne evropske stranke.
V velikih mestnih četrtih se pojavijo enklave šeriatskega prava.
5.
Podcenjevanje verskega dejavnika. Razvpita Huntingtonova teza o
„spopadu civilizacij“ med drugim na novo ovrednoti družbeno moč
religije. Razsvetljenstvo (in marksizem) je podcenjevalo religijo in
ponujala „racionalno“ vizijo sveta. Religiji je dodelil mesto v
privatni sferi v pričakovanju, da bo slednja nekega dne ugasnila
sama od sebe. Danes so dediči razsvetljenstva povsem nepripravljeni
na soočenje z dejstvom religioznosti, zlasti z dejstvom islama, ki
je za razliko od krščanstva manj kooperativen, bolj teokratski in
bolj radikalen v kritiki zahodnega modela življenja. V nogometu je
podcenjevanje najpogostejši razlog za poraz velikih moštev s strani
manjših.
Vse našteto lahko razumemo kot strateške napake v projektu multikulturnosti. Bolje pa bo, če jih prekucnemo v pozitivno govorico in namesto napak vidimo priložnosti za prihodnost.
Vse našteto lahko razumemo kot strateške napake v projektu multikulturnosti. Bolje pa bo, če jih prekucnemo v pozitivno govorico in namesto napak vidimo priložnosti za prihodnost.
* Pričujoči članek je bil napisan decembra 2010 in objavljen v reviji Božje okolje. Naj bralcem tega bloga še povem, da je moja zaključna naloga (nekakšna pol-diploma) na pedagoški fakulteti salezijanske univerze v Rimu (pisalo se je l. 1996) šla na temo Vzgoja za mir v multietnični družbi.
Ni komentarjev:
Objavite komentar