Foto: Sašo Bizjak, vecer.com |
Empirija namesto ideologije
Tisti, ki smo se z begunci in migranti
kdaj že srečevali in jim pomagali po svojih najboljših močeh, smo
v teh dneh gotovo bolj mirni od onih, ki beguncev nikoli niso videli
od blizu, kaj šele, da bi z njimi in za njih preživeli del prostega
ali službenega časa. Enako smo tisti, ki smo svoj čas živeli ali
še živimo v kakšnem od večjih zahodnih mest in smo (bili) vajeni
na mestnem avtobusu videvati temnopolte moške, zakrite ženske,
azijske delavce, v teh dneh bolj mirni od onih Slovencev in Slovenk,
ki o multikulturnem svetu zgolj slišijo, da obstaja tam nekje. Hočem
reči, da žgoče begunsko vprašanje ni v prvi vrsti vprašanje
ideologije, pač pa vprašanje izkušnje. Če izkušnje z begunci in
tujci nimaš, te je ali preveč ali premalo strah, če jo imaš, te
je manj strah in si bolj realističen.
Kot je v tej deželi navada, je še
pred izkušnjo oziroma čutno zaznavo spregovorila ideologija. Na eni
strani nerazumni strah in predsodki, začinjeni z idejo „krščanske
Evrope“, na drugi idealizacija tujca in begunca, ki da ni nič manj
kot nosilec iskre za boljši svet. Z razvnetim ideološkim diskurzom
je v ospredje stopil nam nasprotni domači rival. Skoraj smo bili na
tem, da sirski in afganistanski begunec postaneta le sprožilec več
za našo grenkosladko odvisnost od prepira.
Nekoliko ironično bom rekel: hvala
Bogu so zdaj begunci zares tu. Brodijo preko Sotle, hodijo skozi naše
vasi in koruzna polja, se drenjajo po železniških postajah,
negodujejo v zbirnih centrih, silijo v obljubljeno deželo onstran
Alp. To je čas izkušnje, empiričnosti. Begunca bomo spoznali
takšnega, kot je. V dobrem in slabem.
Stiska, upanje, psihološka moč
Najprej je to človek, ki beži iz
slabšega na boljše, velikokrat iz območja smrti v območje
življenja. To dejstvo zahteva takojšno solidarnost. Tu ne sme biti
oklevanja. Begunca je v svet pognala stiska, gorivo, ki mu daje pogon
na potovanju do čim bolj ugodne nastanitve, pa je upanje. Ni toliko
preračunljiv (čeprav se bo v kakšni situaciji taktično dobro
znašel), kot je poln upanja. Če ga že gre nekoliko idealizirati
oziroma občudovati, ga občudujmo kot človeka neustavljivega
upanja.
Begunci so psihološko hkrati močni in
šibki. Močni, ker za razliko od nas, lokalnih pomehkužencev, brez
dvoma vedo, kaj hočejo in kam bi radi prišli. Zamislite si sirskega
mladeniča, ki izzove morje, da neko noč pristane na evropski obali.
V žepu ima nekaj tisoč evrov, ki mu jih je zaupala rodbina, da
pride do Nemčije, kjer naj uredi vse potrebno, da za njim pride še
kdo. To je povsem drugačen psihološki profil od profila tistih
slovenskih fantov, ki v rosnih dvajsetih beležijo velike podvige in
velike zmage – v računalniških igrah.
Ko bo nastopila begunska "poporodna depresija"
So psihološko šibki, ker so
travmatizirani zaradi zla, od katerega bežijo, ter ker so vendarle
tujci v tuji deželi. Če so zdaj v fazi moči, ker neumorno hodijo
proti cilju, bo za njimi gotovo prišla faza šibkosti. To bo takrat,
ko bodo v večjih zbirnih centrih, ko bodo čakali na ureditev
statusa, ko se bodo zavedali, da ne vedo jezika, pa da so v deželi s
tudi radikalno drugačnimi običaji (kot je na primer veselica ob
klanju svinje - koline) ter da dela in zaslužka tudi pri „mami
Merkel“ ni na pretek.
Takrat, v času begunske „poporodne
depresije“, bodo CNN, RT in BBC nekje drugje. Ko pribežniki ne
bodo udarna tema, se lahko začne dogajati, na kar opozarjajo
nekateri, to je, da se getoizirajo ter tudi versko in drugače
radikalizirajo. Intenzivnemu humanitarnemu momentu, ki smo mu priča
zdaj, bo čez nekaj mesecev moral slediti intenzivni moment
integracije. Morda tudi v Sloveniji. Kdo ga bo zmogel? Uradno velja,
da bo to zmogla država. Moramo torej počakati, da država razvije
svoje prečudovite zmožnosti s pomočjo kakšnih obkoritniških
nevladnikov? Dvomim. Država namreč ne more nadomestiti ljudi in
medčloveških vezi. Integracija pa ni nič drugega, kot vstop v
obstoječo mrežo medčloveških odnosov.
Papež Frančišek naroča, naj vsaka
župnija (beri: vas, beri: krajevna skupnost) vzame vsaj eno begunsko
družino pod svoje varstvo in botrstvo. Naročilo ni le evangelijsko,
je tudi razsodno in praktično. S sprejemom družin v lokalnih
občestvih se takoj izognemo masifikaciji in morebitni getoizaciji.
Varnostna situacija se bistveno izboljša. Z zbližanjem in osebnim
poznanstvom se zmanjšajo predsodki na eni in drugi strani. Nakar se
same po sebi odprejo možnosti za delo. Če vzamemo družino, vzamemo
otroke, ki včasih v komunikaciji zmorejo, česar ne zmorejo odrasli.
Religija. Problem v problemu?
Problem v problemu je religija. Tako
zgleda. Veliko strahu pred begunci je pravzaprav strahu pred njih
religiozno usmerjenostjo – pred islamom. Nekateri se bojijo
velikopotezne islamizacije Evrope, drugi se preprosto bojijo, da
zaradi toliko več muslimanov med nami ne bodo več smeli pijančevati
in gledati deklet v mini krilih. Da, religija je lahko problem v
problemu. Zlasti, ker o njej ne upamo govoriti. V vodilnih medijih,
denimo, si komaj upamo vprašati, kaj se dogaja z islamom. Ali pa o
religiji oziroma islamu ne vemo govoriti. Po eni strani je ta
nevednost zaradi nadutosti razsvetljenca, ki da se z domnevno
intelektualno inferiornim pojavom (religijskim opijem) ne ubada. Po
drugi strani je na delu antiimperialistični interpretativni ključ,
po katerem je krivdo za krizo najlažje naprtiti Američanom, ki da
zaradi nafte destabilizirajo arabski svet. Religija pa kot da ni
pomemben igralec.
Oboje je narobe. Religija je v begunski
zgodbi zelo pomemben igralec. S tem „strašno strašnim“ igralcem
se bo potrebno pogovarjati. Religija namreč ni samo problem v
problemu, pač pa je priložnost v problemu. Tak naj bo naš
izhodiščni stav.
* To besedilo - brez naslova in mednaslovov - je bilo objavljeno 19. septembra 2015 v dnevniku Večer v rubriki Tribuna. Pod skupnim naslovom Zna Evropa rešiti ljudi? sva soočila mnenji dr. Mojca Pajnik iz Mirovnega inštituta in FDV ter jaz, katoliški duhovnik.
Avtor je odstranil ta komentar.
OdgovoriIzbrišiA vi sami ali gospa Mojca že imate kakšno begunsko družino pod svojim okriljem? Kako to izgleda?
OdgovoriIzbrišiWhen numbers talk, ... walks.
OdgovoriIzbrišihttps://youtu.be/MQ9lLUuU6i4?t=125
Med ljudmi, ki derejo v Evropo, je beguncev pred vojno le manjši delež, sicer ne bi prečkali 5 ali 6 držav, ki so vse varne in jim lahko zagotavljajo potrebno oskrbo. V večini gre torej za ekonomske migrante večinoma iz muslimanskega sveta, ki se poskušajo pod pretvezo begunstva nastaniti v bogatih državah zahoda z visoko stopnjo socialne varnosti.
OdgovoriIzbrišiKaj lahko pričakujemo od teh ljudi, če jih sprejmemo? Nam v Sloveniji ni treba veliko razglabljati glede tega. Ekonomske (pretežno muslimanske iz Bosne) migrante je v času SFRJ tukaj množično naseljevala partija, delno zato, da je z njimi zapolnila demografski izpad zaradi med in po-vojnega genocida nad Slovenci, delno zaradi potreb v denimo gradbeništvu, predvsem pa zato, ker so bili njihova "volilna baza", s čimer se je večkrat javno hvalil partijski veljak Stane Dolanc.
Od današnjih migrantov iz muslimanskega sveta si torej lahko obetamo predvsem povečanje socialnih transferjev in kriminala, ter nove volilne glasove levice.
In ker so ti migranti (za razliko od bosanskih iz SFRJ) večinoma "verni - Alah je velik", si lahko obetamo tudi širjenja islama in z njim povezan terorizem.
Na zahodu smo glede migrantske politike priča spregi med etabliranimi socialno konservativnimi in socialističnimi političnimi elitami: prvi si pod pristiskom lobijev obetajo poceni delavno silo v industriji (npr. avtomobilska industrija v Nemčiji) ter s tem povečanje profita, drugi si obetajo slabitev tradicionalnih vrednot krščanskega zahoda ter nacionalne identifikacije (socialističnemu internacionalizmu je bila vedno trn v peti) ter seveda nove volilne glasove.
Temu svoj vrček pridaja še RKC, ki poskuša humanitarno demagogijo izrabiti za potrebe verskega populizma.
Račun za vse to pa bo seveda izstavljen tistemu Evropejcu, ki vsak dan zgodaj vstane ter se odpravi na študij ali v službo, kjer trdo gara in tako vzdržuje ves ta cirkus. Plačilo, ki ga dobi za to, pa je bodisi ignoranca v medijih ali pa žaljenje, češ, da je nestrpen, zaplankan ...
Tako, ko to počne denimo Branko Cestnik in ima za to odprta vrata vseh medijev, bodisi komunističnih (npr. Delo), bodidi RKC-medijev (npr. Družina).