Nedokončano, Batalha na Portugalskem (foto B.C.) |
Duhovnikov glede na njih prejšnje
številčno stanje in glede na zdajšnjo mrežo župnij primanjkuje.
Smo na meji tega, da dodamo pridevnik “obupno” primanjkuje. A če
bi jih bilo zadnjih sto let manj in če bi bila mreža župnij manj
gosta, bi zdajšnjega vse manjšega števila duhovnikov ne jemali
tako alarmantno. Primerjava se ponuja sama. Na južni polobli je manj
gosta mreža župnij in pastoralnih institucij, nikoli ni bilo
presežka duhovnikov, pa Cerkev vseeno diha in se krepi. Če povem v
številkah in prikažem v razpredelnici:
Katoliška Cerkev približno
število vernikov število duhovnikov
SEVER
(Evropa, S. Amerika) 400.000.000 270.000
JUG 800.000.000 135.000
(Afrika, Azija,
Oceanija, J. Amerika)
Oceanija, J. Amerika)
Podatki so iz l. 2009 (navaja jih
ameriški religiolog John L. Allen v knjigi The Future Church). Danes
bodo seveda podatki nekoliko drugačni (nekaj tisoč več
duhovnikov), a bolj kot sama točnost številk nas izziva od daleč
razviden razkorak med statističnim stanjem duhovnikov na Jugu in
Severu. Če mi tožimo, da primanjkuje duhovnikov, koliko bolj naj
tožijo na Jugu?
Še več, ker se Cerkev na Jugu kljub
manjšemu številu duhovnikov krepi, na Severu pa kljub večjemu
številu duhovnikov slabi, se odpirajo še bolj intrigantna
vprašanja. Bom izpostavil enega: Ali ta kriza pomanjkanja duhovnikov
vodi v pastoralno katastrofo ali dolgoročno vodi v pastoralno
normalizacijo? V tisto normalizacijo namreč, ki jo preroško
predvidevata in pripravljata duh in črka 2. vatikanskega koncila.
Z globalno sliko smo nekoliko
zrelativizirali našo lokalno paniko ob pomanjkanju duhovnikov. Zdaj
poglejmo tipične slovenske dileme.
Odgovor na krizo poklicev ne more
biti “der Blaulichtpfarrer”
Kakorkoli že, v Cerkvi na Slovenskem
smo zaradi vse manj duhovnikov pred velikimi preizkušnjami in
spremembami. Na preizkušnji so tako škofje kot duhovniki in laiki.
Škofe tare velika skrb, kako župnijam
zagotoviti duhovnikov in s tem omogočiti, da bo pastoralna in
zakramentalna dejavnost normalno tekla. Duhovniki vse bolj postajajo
lik, ki ga je dunajski pastoralist Paul Zulehner že pred desetletjem
duhovito imenoval “der Blaulichtpfarrer” – župnik z modro
lučjo; torej župnik, ki bi moral na svojem avtu imeti modro luč
kakor policija, saj po cestah vse bolj hitro divja od cerkvice do
cerkvice, da opravi ta ali oni obred. To je vsepovsod navzoči
župnik, ki na koncu nima časa za kakovostne pastoralne in osebne
odnose, zaradi aktivizma pa tudi peša v molitvenem življenju.
Jasno je, da odgovor na krizo ne more
biti pastoralno-personalna politika mašenja lukenj in pretvorba
duhovnika v cestnega dirkača. Ampak ravno slednje je trenutno na
Slovenskem glavna pastoralna taktika. Zadeve so na meji med
občudovanjem in zgražanjem. Na Celjskem, na primer, imamo
hribovskega župnika, ki je pri 82 letih prevzel še eno hribovsko
župnijo. To ni vse. Dodatna župnija je od prve oddaljena celih 26
km. Občudujem ga, ker je to storil na lastno pobudo. Zgražam se, da
smo tako daleč prišli, da morajo duhovniki garati v svojih
častitljivih letih tako rekoč do zadnjega diha.
Ljubeči kremplji laikov
Tu so še ljubi laiki, ki so zlasti na
podeželju zelo vezani na tradicijo oz. na urnike in navade, ki “so
vedno bili”. Nekoč sem v župniji, kjer župnikujem, ker v nedeljo
nisem našel duhovnika za zamenjavo, eno mašo vseeno imel po urniku,
za drugo pa prosil, naj gredo v sosednjo faro. Doživel sem fiasko.
Velika večina ljudi, ki sicer hodijo redno k drugi maši, to nedeljo
enostavno ni šla k nobeni maši. Kajti če gredo k maši v 3 km
oddaljeno sosednjo faro na sever ali v ono 6 km oddaljeno na jug, so
tam “prišleki”. Počutijo da se neugodno, pravijo.
Hočem reči, stoletne meje far, tudi
določena tekmovalnost med slednjimi, čustvena navezanost na domači
zvonik, tradicija kot pomembno ponotranjeno vodilo so dejavniki, ki
še kako vplivajo na pojav “župnika z modro lučjo”. Skratka,
naj ima raje duhovnik štiri ali pet nedeljskih maš, le da bomo vsi
imeli “svojo mašo” pod domačim zvonikom!
Laiki imajo zelo radi duhovnika, ki se
žrtvuje za njih. Ljubeče ga objemajo. Povsod ga hočejo imeti
zraven. Toda premalo jih pomisli na duhovnikovo utrujenost, živčnost,
zdravo prehrano, potrebo po počitku, zdravje … Zgodi se, govoril
bom zase, da so seštevki vseh pričakovanj laikov do duhovnika,
faranov do župnika, kakor ljubeči kremplji. Ljubeče te stiskajo,
ti pa na kakšnem notranjem organu že krvaviš.
Racionalizacija, laiki, stalni
diakoni
Toda če se škof zavestno odreče
trenutno glavni pastoralno-personalni politiki mašenja lukenj, kaj
ima na razpolago drugega? Naštel bom tri zadeve, ki niso novotarije,
temveč jih najdemo v slovenskih strateških pastoralnih dokumentih,
kot sta Plenarni zbor in PiP: racionalizacija, laični sodelavci,
stalni diakoni. Namerno bom pustil ob strani bolj “radikalne”
korake, kot so reorganizacija župnijskih meja vključno z ukinjanjem
nekaterih župnij (se že dogaja na Nemškem in Češkem),
ustanavljanje pastoralnih enot (v modi predvsem v Italiji) in spet
živo hipotezo “viri probati” (v duhovnike posvečeni poročeni
ugledni in preizkušeni možje).
Veliko rezerve je v racionalizaciji.
Racionalizacija seveda že poteka, vendar bolj po sili razmer kot po
nekem načrtu. Župnik, ki ima dve župniji, ki sta oddaljeni ena od
druge, denimo, do 10 km, naj ima dve nedeljski maši. Eno v prvi,
drugo v drugi. Bog je ljudem dal avtomobile, naj jih uporabijo!
Krščujmo le eno nedeljo na mesec, ne pa da si duhovniki drobimo vse
sobote in nedelje, da ustrežemo ljudem. Želeti je, da bi
racionalizacija v naši Cerkvi bila zastavljeno načrtno in zelo
podprta z avtoriteto škofa. Duhovnik, ki “racionalizira” na
svojo roko, je namreč lahko tarča hudih kritik.
Laični pastoralni sodelavci naj
storijo, kar lahko in morajo. Stokrat zapisano in izrečeno, a še
vedno je treba to ponavljati. Koliko duhovniške energije je bilo v
zadnjih desetletjih porabljene za obnovo objektov! Koliko duhovniške
energije gre za golo administracijo in logistiko! Koliko za golo
kolportažo verskega tiska! Religijski menedžement, če tako
imenujem kar zajetno kopico cerkvenih opravil, lahko opravljajo laiki
in s tem pomembno prispevajo k osebni rasti in graditvi skupnosti.
Duhovnik je zato, da očetovsko bedi na skupnostjo, oznanja evangelij
in deli zakramente.
Stalni diakoni ostajajo kot
nekakšen misterij Cerkve na Slovenskem. Dogmatično in pravno je že
dolgo vse pripravljeno, da bi jih bilo več, a njih od nikoder.
Razlog je preprost in vsem na očem: lik celibatnega duhovnika je v
psihologiji slovenskega katoličana premočan; poročeni diakon je
razumljen kot nekak kvazi-duhovnik, nekak pomanjkljivi surogat za
duhovnika. Naslednji razlog je ekonomski. V Sloveniji so mašni
nameni hrbtenica duhovniške ekonomije, stalni diakon pa ne more
maševati. Kako bo torej živel, če se bo še mlad ves predal tej
službi?
Pomanjkanje duhovnikov? Slovenska
Cerkev ni samo poklicana, da se bolj pametno organizira, temveč da
gre tudi in predvsem v svojo globino.
* Prispevek je bil najprej objavljen v
septembrski številki tiskane Domovine (l. 2015), potem pa še na spletu na domovina.je.