Iz
kleti umetniških dvoran je na svetlo skočila pošastna resnica in resnica bo
ubita pred našimi očmi. Vprašanje je samo, kako bo ubita. Načina sta dva in oba
izražamo v klasičnih in vsem razumljivih besednih zvezah:
- pometanje pod preprogo;
- grešni kozel.
Pri pometanju pod preprogo bo akter
domnevnih dejanj zoper spolno nedotakljivost rešen, zaščiten, ker »ni
dokazov, indici pa niso dovolj« … ker »nerazumevanje umetnosti« pa to ... ker
»nasprotni politični pol izkorišča afero sebi v prid« ... Akter bo za nekaj
časa v izolaciji, vstran od javnosti si bo lizal rane, nato bo pricapljal nazaj
v svoje občestvo.
Pri mehanizmu grešnega kozla bo akter
pošastnih dejanj žrtvovan. Nastradal bo kot še noben. Ker »on bo nosil vse naše
grehe«. Za svojo, o kateri se govori, in še za pet drugih kleti, o katerih se
ne govori, bo plačal. Za vsako naše sipanje droge GHB v kozarce naivnih dekleta
bo tepen. Ko bo gorel na grmadi sodnih procesov in medijskega linča, bomo v
prvi vrsti pesti ogorčenja dvigovali mi, njegovi dovčerajšnji znanci in
podporniki.
Odločitve, kaj bo pretehtalo, ta hip
še ni. Tako smo na ponedeljkovem protestnem pohodu zoper spolne zlorabe videli
elemente obojega: protestiralo se je pred umetniško dvorano, iz katere je na
svetlo skočila pošastna resnica – torej protest z elementi dinamike grešnega
kozla. A ta ista povorka je nato protestirala popolnoma v drugo smer: v
politično podporo novinarjem javne RTV – tako smo dobili protest z elementi
pometanja pod preprogo.
Javna RTV se je v četrtek odzvala
podobno dvoumno: pokazala nam je grešnega kozla, hkrati pa mu je ponudila
možnost, da te vloge ne sprejme. Vemo, mehanizem grešnega kozla deluje, če
kozel to vlogo sprejme, se pravi, če se zaveda svoje krivde in če dopušča, da
je kaznovan.
V vsakem primeru se bo poskušalo žrtve
potihoma potisniti na stranski tir. Rekli bodo, da so sramežljive in
nezaupljive do pravnih vzvodov ter da zato težko prijavljajo zlorabo. Hkrati bo
to signal puncam z izkušnjo zlorabe, naj take bodo: sramežljive in nezaupljive.
Ker v Sloveniji udarnega feminizma, ki bi ne bil zlizan s politiko in torej s
strukturami močmi, praktično nimamo, bodo po začetni negi v glavnem prepuščene
same sebi.
Upoštevajmo še »tistega, ki ga ne
smemo imenovati«. Dame in gospodje, predstavljamo vam velikega igralca iz
ozadja: KOKAIN! V ljubljanskih odpadnih vodah ga je menda veliko … Kako
oblikuje umetniško, družabno, politično življenje metropole, ne vemo skoraj
ničesar. Kdo je pogumni vitez, ki bo vstopil v zmajevo votlino prepovedanih
drog in nam povedal, kako v resnici stojijo stvari? Bi klet bila klet brez
drog? Bi droge pripotovale do kleti brez učinkovite mafijske mreže?
Poskušalo se bo še naslednje: reklo se
bo, da gre za žalosten primer, da nikakor ne gre za sistemsko okvaro. Češ
»ljubljanska umetniška scena je po svoji naravi dobra in družbi koristna« (kar seveda drži), »žal pa se najdejo posamezniki, ki …«
Ampak točno na tej točki se bo ubilo
resnico: grešni kozel bo izgnan v puščavo, sistem pa bo ostal
nespremenjen.
Kakšen sistem? Sistem idolopoklonstva
zvezdniškim umetnikom in gledanja vstran od njihovih kriminalnih početij;
sistem lahkotne finančne asistence iz državnega proračuna in občutek, da kot
umetnik nimaš resnih profesionalnih in moralnih obvez do občinstva; sistem
zlizanosti svakojakih alternativcev, underground artistov, stratoferičnih
kreativcev s čisto običajno politiko in visokim uradništvom (po možnosti s
kulturnega resorja); sistem takega višjega družbenega sloja, ki ščiti svoje
prestopnike, saj na ta način ščiti samega sebe.
Zakaj si drznem vso to lapidarnost?
Zaradi izkušenj iz cerkvenega okolja. Leta 2002 sem bil eden prvih pri nas, ki
sem javno povedal (Nikodemovi večeri, polna dvorana v Mariboru in Ljubljani),
nakar tudi pisno objavil, da smo pred velikanskimi duhovniškimi spolnimi
škandali, ki bodo vplivali tako na duhovništvo kot na vso Cerkev. Dobro pomnim
trenutek, ko mi je nekdo iz občinstva repliciral, da pretiravam.
V naslednjih letih sem pozorno
spremljal razvoj dogodkov, delnih odzivov in popravil ter končnih rešitev.
Cerkev je potrebovala dvajset let, da se je na problem spolnih zlorab začela
odzivati na sistemski ravni in koliko toliko učinkovito. Odločilno je bilo
dvoje, čemur gre dodati tretje:
- prvenstvo žrtve (prisluhniti najprej
žrtvi, ji nuditi varnost in podporo, se potrudi za pravično odškodnino …);
- zavest, da ne gre le za zdrse
nemarnih posameznikov, temveč da je problem tudi sistemski (klerikalna vzgoja
k vzvišenosti, okolja brez nadzora, nejevera v smislu »čudovite pridige je imel
in zelo lepo je maševal, on že ni predator«, ščitenje od zgoraj, strah pred
izgubo ugleda, strah, da bodo naši ideološki nasprotniki profitirali, če
bomo odprto govorili o svojih grehih …);
- pritisk od zunaj (zlasti gromozanski
medijski pritisk in profesionalno raziskovalno novinarstvo).
Je slovensko visoko meščanstvo,
katerega nekateri umetniški idoli, gurujski liki, žurerski sinovi manipulirajo
in omamljajo dekleta, grabijo po mladih telesih, ta hip na točki, na kateri je
bila Cerkev pred bostonskim prelomom, se pravi, okrog leta 2000?
Kdaj bomo vedeli, da se premika na
bolje (da so torej dekleta v dotičnih okoljih bolj varna)? Ko bodo onstran
sprotnih grešnikov odgovarjale in odstopale tudi visoke živine, ki sprotnim grešnikom krijejo hrbet. Podobno kot v Cerkvi: šele ko je prišlo do
sankcij zoper nekatere škofe in kardinale, smo dobili občutek, da se zares
očiščujemo.
* slika zgoraj, Wikipedia: naslovnica prve edicije romana Zločin in kazen pisatelja F. M. Dostojevskega