Zakaj bom med zmagovalci volitev, ki jih bomo obhajali 24. aprila 2022, prav jaz, volivec Branko, doma iz geografske periferije, manj viden akter civilne družbe in – mislim, da označbi ne boste oporekali – zmeren kristjan? Sedem je razlogov:
1. Ker bom šel na
volitve in ne na apokaliptični dogodek.
Volitve v parlament so
volitve v parlament. Ideologi obeh polov pa se nanje pripravljajo,
kot na »odločilno bitko«, kot na dogodek »biti ali ne biti« kot
na apokalipso, ki ji bo sledila kataklizma, če ne zmagajo »naši«.
Operiranje z apokaliptičnim jezikom je nevarno. Tudi Putinovo
ideološko ozadje operira z njim. Ruski patrirah Kiril na primer je
rekel, da vojna v Ukrajini »ni fizična, temveč metafizična«. Kaj
takega iz ust verskega voditelje ne bi smelo priti. Ko zapademo v
apokaliptični mrzlico, odpove razum, zmožni smo groznih reči.
2. Ker imam dve
domovini in samo ena od njiju je absolut.
Moja zemeljska domovina
Slovenija ni absolut. Ne častim je kot božanstva in od nje ne
pričakujem absolutnega odrešenja. Določenim pa trenutna država
pomeni malodane »organizatorko eksistencialnega smisla«, če ne
celo surogat za »Božje kraljestvo«. Zato toliko besa, če
Slovenija ni politično ukrojena po njihovi meri. Tega besa v meni ni, tudi kadar vladajo meni nič kaj všečni politiki. Tudi
politična vladavina je variacija na temo minljivosti. Kot pravoverni
kristjan imam le eno absolutno domovino – nebesa.
3. Ker ne bom
nadaljeval državljanske vojne, pač pa volil predstavnika v
parlament.
Slovenska državljanska
vojna se je pri meni končala, ko sem na sprehodih in pohodih po
naših gozdovih začel moliti tako na grobovih partizanov kot na
grobovih domobrancev in drugih žrtev 2. svetovne vojne. Volitve kot psihološko nadaljevanje državljanske vojne in kot nekak srhljivo-romantični »Call of Duty«, ki nas prestavi v štirideseta leta prejšnjega stoletja, vedno znova degradirajo
našo relativno mlado demokracijo. Pri tem ne sodelujem.
4. Ker v zadnjem letu
nisem nikomur želel smrti ali izbrisati iz javnega življenja
polovico sodržavljanov.
Bogu hvala! V času
nove surovosti in radikalizmov (ideoloških, verskih,
nacionalističnih) sem ohranil zmerno držo, nemalokrat tudi določeno
stoično distanco. Seveda me je kdaj pogrela kakšna izjava
političnih aktivistov in sem tudi sam izjavil kaj polemičnega, toda nikdar nisem čutil sovraštva ali zamere do človeka meni nasprotnih
idej. Kaj šele da bi demokracijo razumel, da bo delovala le pod
pogojem, ko polovica mojih sodržavljanov malodane ne bo smela pisniti! Kaj šele da bi na koga klical smrt!
5. Ker vztrajam v
manjšinski stranki PRO-jevcev in me ne boste nikdar videli v večinski
stranki ANTI-jevcev.
V času nove surovosti
se je razpasla drža biti PROTI: anti-to, anti-ono. Ni toliko važno, kaj prinašaš v
prostor skupnega dobrega kot proti komu si. Ta drža je pri nekaterih
tako močna, da so sami sebe ponižali v nekakšno negativno kopijo
svojega nasprotnika. S tem jim slednji ne oblikuje le politične identitete, temveč tudi intimno moralno sredico. Kaj je
zagret desničar brez Velikega Drugega, ki sliši na ime Milan? Nič. Kaj je zagret levičar brez Velikega Drugega, ki sliši na ime Janez? Nič. Pred nami so velike teme za prihodnost, kot prvi mirovniška in
ekološka. Pomembni bodo politiki, ki bodo PRO (za),
politiki, ki nas bodo motivirali z dobrimi idejami. Volivci in
politiki, ki so le ANTI, nam v uri resnice ne bodo imeli kaj dati.
6. Ker civilna družba,
s katero sem povezan, ni postala para-vojska te ali one politične
stranke.
Pred leti so slovenski
skavti, katerim pripadam že več kot 30 let, doživeli hudo kritiko določene desne scene, ker se kot taki niso
pridružili takratnim splošnim »pro-family« protestom. Biti
»pro-family« je seveda lepo in prav. A ko si enkrat kot
organizacija civilne družbe vključen v (hočeš ali nočeš) politično obarvane ulične proteste, si zlahka kompromitiran. Enako sem član
prostovoljnih gasilcev. Ne predstavljam si, da bi Gasilska zveza Slovenije bila
podtalno koordinirana iz pisarn dveh ali treh ideoloških sorodnih političnih strank. Marsikateri del
slovenske civilne družbe se žal ni znal distancirati od dnevne
politike in je postal (ulična) para-vojska političnih strank.
Nekateri politiki so zato »pogumni« do mere, da kar pred kamerami
napovedujejo, kaj vse tipično političnega bo z njimi sinhronizirana
civilna družba uredila po volitvah. Prepričan sem, da si marsikateri del civilne družbe naziva civilna družba ne
zasluži več.
7. Ker bom molil za
vsakega oblastnika, tudi za takega, ki me bo kot kristjana gledal
postrani.
V času Rimskega
cesarstva so pogosto preganjali kristjane. Kljub temu je krščanski
filozof Tertulijan v spisu »Apologeticum«, ki ga je okrog l. 195
naslovil na cesarja, zapisal, da kristjani molijo za oblastnike. Eden
najhujših preganjalcev kristjanov je bil cesar Galerij rojen pri
današnjem Zaječarju v Srbiji. L. 311 je v današnji Sofiji na smrt bolan izdal edikt o koncu preganjanja kristjanov. Od kristjanov je v
zameno zahteval, da v svoje molitve vključijo blagor cesarjev in
domovine. Med zmagovalce naslednjih volitev se štejem tudi zato, ker
bom kot kristjani in duhovnik molil za može in žene, ki bodo
prevzeli vodenje Slovenije v naslednjem mandatu – kdorkoli že bodo.